חדשות ועדכונים

חדשות, הודעות ועדכונים שוטפים ממועצת המכינות והמכינות הקדם צבאיות.
קבלו עדכונים חשובים מתכנית שיבולים לשילוב צעירים עם מוגבלויות במכינות הקדם צבאיות

אושר סופית: הכרה בצעירים עם מוגבלות כחניכי מכינות

תיקון החוק יאפשר תקצוב שיוויוני של חניכים עם מוגבלויות במכינות הקדם צבאיות כבר משנת הפעילות הקרובה.

כל מה שחשוב, חדש ומעניין בעולם המכינות!

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים אישיים לדוא"ל שלכם.

מליאת הכנסת אישרה ביום 16.7.18 בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המכינות הקדם-צבאיות (תיקון), התשע"ח-2018, של חבר הכנסת עמר בר-לב וקבוצת חברי כנסת.

התיקון עוסק בשינוי הגדרת "מכינה קדם צבאית" כך שבין חניכי המכינות יוכלו להיכלל גם צעירים עם מוגבלות המיועדים להתנדבות לשירות ביטחון ופטורים משירות סדיר מסיבות רפואיות, באופן שיתוקצב על ידי משרד הביטחון.

אל הנושא נחשף ח"כ בר לב במסגרת פעילותו בועדת חוץ ובטחון. כשביקר בצה"ל ובמוסד, ראה צעירים וצעירות עם מוגבלות המשרתים את המדינה והמוסד נעזרים ביכולות המיוחדות של צעירים אלו, המגיעים להישגים יוצאי דופן. "באחד הביקורים במוסד", מספר בר לב, "סיפר לי חבר שחלק מהצעירים היו רוצים ללכת למכינות קדם צבאיות, אך החוק המתקצב את המכינות מגדיר כחניך רק את מי שיש לו חובה להתגייס לצה"ל. לפי הגדרה זו, צעירים וצעירות הפטורים מגיוס, אינם נכללים בתקנים המתוקצבים למכינות. כך עלתה ההצעה לתקן את ההגדרה בחוק, כדי שהמכינות יוכלו לקבל מהמדינה תקצוב עבור חניכים עם מוגבלויות".

12

ח"כ בר לב מבהיר שהכוונה היא לתת מכסות ייעודיות לחניכים עם מוגבלויות, בנוסף למכסות החניכים הקיימות, ולא על חשבונן: "שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אישר לי בכתב שיתוקצבו בשנה הבאה 70 תקנים ייעודיים". בשנה החולפת, בטרם עבר החוק, היו כ-30 חניכים עם מוגבלויות במכינות הקדם צבאיות. הם תוקצבו על ידי המכינה בלבד.
"הדבר החשוב ביותר הוא שהחוק יוצא לדרך לפני תחילת שנת הפעילות של המכינות, בספטמבר, ולא נשרוף שנה נוספת". זהו השבוע האחרון של מושב הקיץ, לפני הפגרה, ואם התיקון לא היה מספיק לעבור, הוא היה עולה להצבעה רק במושב החורף.

"ברמה הערכית", מוסיף בר לב, "הרווחנו פעמיים. ראשית, כי זו הכרה של המדינה בחשיבות שילובם של צעירים עם מוגבלויות ומתן ההזדמנות השווה. שנית, חשיבות התיקון היא עבור יתר החניכים במכינה, שיזכו להכיר את האחר, ולקיים חיי קבוצה של אחריות הדדית".

E32J026293

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חרף הפטור הרפואי הגורף משירות סדיר שניתן היום לצעירים עם מוגבלויות, יש ביניהם כאלו המעוניינים להשתלב במערכת הצבאית ובוחרים להתנדב לשירות צבאי. חלק מן המכינות הקדם צבאיות שמו לעצמן למטרה לסייע לאותם צעירים ויצרו תכניות מותאמות שמטרתן להכינם לקראת ההשתלבות במערכת הביטחונית ולתת להם כלים להתמודדות עם הקשיים והאתגרים הכרוכים במהלך. על אף החשיבות שבתוכניות המותאמות הללו, החקיקה הקיימת מובילה למצב בו נמנעת זכאות תקציבית עבור מכינות בגין חניכים עם מוגבלויות המיועדים להתנדבות בשירות צבאי, כיוון שאין הכרה במעמדם ומפאת העובדה שאינם מועמדים לשירות ביטחון (להלן: "מלש"בים"). הדבר מוביל לבעיה תקציבית עבור אותן תכניות ויוצר מצב בו אין למכינות תמריץ לשלב מיועדים להתנדבות. מה גם שתוכניות ייחודיות הפועלות במתכונות הדומה למכינה, אינם מקבלים הכרה כמכינה לא פעם כיוון שהחניכים אינם מלש"בים, כך למשל במקרה של התוכנית "רואים רחוק" ששמה לעצמה למטרה לסייע לצעירים הנמצאים על הרצף הקל של האוטיסטים המעוניינים להשתלב בצה"ל."

50 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים.

IMG 20180716 WA0017

אפרת אהרוני, מנהלת תכנית "שיבולים" להשתלבות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות, מברכת על התיקון החשוב: "לפני שלוש שנים יצאה לדרך תכנית תכנית שיבולים במטרה לפתוח את הדלת להזדמנות שווה בפני צעירים עם מוגבלויות. בתהליך של התנדבות לצה"ל, תאריכי הגיוס יכולים להיקבע רק במהלך או לאחר שנת המכינה, בכדי שהאבחונים יהיה בתוקף ולא יתיישנו. עובדה זו הקשתה עד היום להכליל את בעלי הפטורים תחת ההגדרה שבחוק. מעתה, מי שמקבל פטור יוכל ללכת למכינה ולהיות מתוקצב ככל החניכים, צעד חשוב בדרך לחברה מכילה ושוויונית".

עו"ד דני זמיר מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות, אמר כי הדחיפה והיזמה לפרוייקט היתה, מזווית הראייה החינוכית של המכינות, ההבנה שמי שמחנך צעירים לתפיסות אחריות ומנהיגות בחברה סולידרית, חייב לגרום להם להבין שבקבוצת השווים שלהם ובקהילת האחריות שלהם יש גם אנשים עם מוגבלויות. "המכינות בעזרת הפרוייקט הן חלק מהמאבק המתמשך לקיומה של חברה ישראלית צודקת והוגנת יותר".

עדכונים חדשים ומומלצים באתר

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

שותפים ותורמים של מועצת המכינות