הדפסת עמוד זה

המילים מאחורי שיבולים – בוגרי התוכנית מספרים

לכבוד סיום תקופת הפיילוט של תוכנית 'שיבולים – הכללה של צעירים עם מוגבלות במכינות' ביקשנו מחניכיה לספר לנו במילותיהם על התוכנית – קראו את הקטעים המלאים בכתבה

כל מה שחשוב, חדש ומעניין בעולם המכינות!

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים אישיים לדוא"ל שלכם.

בוודאי כבר שמעתם שתוכנית 'שיבולים – הכללה של צעירים עם מוגבלות במכינות' סיימה את תקופת הפיילוט ועברה להטמעה במשרדי הרווחה והבריאות. לכבוד המאורע המרגש ביקשנו מחניכי התוכנית לתאר לנו, במילותיהם, מה היא 'שיבולים' בשבילם, כי אם נודה באמת, אין מישהו שיוכל להעביר את משמעות התוכנית טוב יותר מחניכיה.

לכבוד סיום הפיילוט בהצלחה נערך טקס מיוחד בבית הנשיא עם עם צוות התכנית והמועצה, השותפים בתכנית ונשיא המדינה יצחק הרצוג.

WhatsApp Image 2022 02 01 at 14.11.01 1

מחשבות על תוכנית שיבולים/ עומר לפיד בוגר מכינת גליל עליון

"אני חייב להודות ולהתוודות בפניכם, אני צריך לכתוב קטע לכבוד סיום הפיילוט של תכנית שיבולים, אבל בעצם אני לא יודע מה זה. ליתר דיוק, אני לא יודע להסביר את זה, לא את המשמעות של לקחת חלק בתוכנית ולא את מה שלהיות בוגר שלה אומר.

ובכל זאת, אני אנסה. גם כי אני שני הדברים שמוזכרים למעלה (הראשון בעבר והשני בהווה), אבל אולי בעיקר כי אני מרגיש שאני חייב כל כך הרבה לאנשי הצוות שלה, אלה ששם עכשיו ואלה שהיו בה בעבר.

אז בעיניי שיבולים היא בעצם חתונה או תכנית שידוכים (בחרו את המועדף D-;) בין שני דברים, שכל אחד מהם הוא סרט בפני עצמו. מצד אחד יש אותנו, או בעצם צד שלא בטוח שאנחנו כל כך אוהבים בעצמנו, וזו המוגבלות שלנו. בצד השני יש מסגרת שרצינו להתקבל אליה, שאנחנו לוקחים/לקחנו בה חלק, ושהביאה לנו הרבה מאוד דברים לחיינו הבוגרים. כבר הבנתם שמדובר על המכינה. וכאשר שאפנו לקחת חלק במכינה, כמו בהרבה מאוד סיטואציות אחרות בחיינו (במקרה שלי הדוגמא העיקרית היא הצבא), המוגבלות ריחפה מעל התהליך, כמו ענן גדול ואפור, שמסתיר את כל השמיים ומאיים עלינו שבכל רגע הוא עלול להתחיל סופת ברקים ורעמים גדולה ומפחידה, והגשם שירד אחריהם יטפטף בכמויות אדירות ויציף את כל מה שעל הקרקע. אם נמשיך עם המטאפורה, אז מה שקרה אחר כך (לפחות אצלי) היה לא פחות מקסם, וקסם מאוד גדול. מישהו ארגן מטריות לכל מי שהיה על הקרקע, אבל גם דאג שהענן יוריד גשמי ברכה, שימלאו כל באר וישקו כל שדה, והוא גרם לכך שאחרי שהענן יסיים עם זה הוא יזוז קצת, יאפשר לשמש לצאת, יהפוך את השמיים לתכולים ויאפשר לנו, בני האדם, לצאת החוצה ולהסתכל עליהם.

"תכנית שיבולים אפשרה לי, או לנו, להגשים את החלום ולקחת חלק במכינה קדם צבאית. אבל היא לא רק "טיפלה" במוגבלות כדי לסייע לנו להשתלב בהיבט הפרקטי, בין עם ע"י הנגשות כאלה ואחרות ובין עם בהדרכות ובהסברים לאנשי הצוות של המכינה ולשאר הקבוצה. היא גם עזרה לנו להסתכל על המוגבלות קצת אחרת."

וזה בעצם הנמשל בסיפור. תכנית שיבולים אפשרה לי, או לנו, להגשים את החלום ולקחת חלק במכינה קדם צבאית. אבל היא לא רק "טיפלה" במוגבלות כדי לסייע לנו להשתלב בהיבט הפרקטי, בין עם ע"י הנגשות כאלה ואחרות ובין עם בהדרכות ובהסברים לאנשי הצוות של המכינה ולשאר הקבוצה. היא גם עזרה לנו להסתכל על המוגבלות קצת אחרת. דאגה שגם כשהמוגבלות תופיע, היא תעזור לנו עם ההתמודדות היום יומית מול הקשיים שצצו לאורך הדרך. ולבסוף, ואולי בעיקר, הראתה לנו שמדובר בחלק מרכזי בזהות שלנו, ודאגה שנקבל את כל מה שצריך כדי שנשתמש בזה כמקור של כוח, וכדי שנצליח להגיע הכי רחוק שאפשר, נעשה את זה בכוחות ובזכות עצמנו, עם מחשבה על אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות ובשאיפה להעביר חלק ממה שקיבלנו למעגלים שסביבנו.

בהזדמנות זו אני מברך את תכנית שיבולים עם הגעתה לציון דרך מרכזי זה, מודה לכל מי שקשור לתכנית ודאג שאשתלב במכינה ואקח חלק בתכנית בכל שלב, ומאחל ששדה החיטה יהיה גדול ומרשים, שהגרעינים ימשיכו להבשיל ולהיקצר, ושנמשיך לקבל מהם את הקמח הטוב ביותר בעולם.

"הזרעים בדמעה ברנה יקצרו" (תהילים קכו ה)

אוהב אתכם, ושיהיה מזל טוב לכולנו."

חזון אישי/ יונתן שגב בוגר מכינת הנגב

נכתב ב-29/6/2021

"לאחר שבועיים, בהם זיקקתי את כל שלמדתי וחוויתי בשנת המכינה, אני מרגיש כי רכשתי את הכלים וההבנה על מנת שאוכל לגשת לכתיבת החזון האישי ולגבש מסמך שיכלול בתוכו את כל אשר אני מאמין בו עד לנקודת הזמן הזו.

במהלך השנה, למדתי והתעמקתי בערכי המכינה וחזונה ולאחר חשיבה עמוקה, אימצתי לסל הערכים האישי שלי את אלו אשר אני מאמין בהם ומשתדל לדגול בהם במהלך חיי.

נוסף על כך, הגעתי לתובנה כי ברצוני להשפיע בחברה הישראלית ולחולל שינוי בקרב אוכלוסיות מוחלשות ולהתמקד באוכלוסיית הנכים במדינת ישראל.

עליי לזכור כי דרך העשייה והשינוי רצופה מכאובים וכישלונות וכי אין לי הזכות לוותר ולהיכנע למאורעות החיים. עליי לדבוק בכוח הרצון, האופטימיות וההתמדה ולא ליפול לרוח הייאוש, אי האמון העצמי וקולות המתנגדים למאבק.

כאדם המתמודד עם מוגבלות פיזית, החווה קשיים פיזיים ורגשיים על בסיס יומיומי וטועם מעט מהעולם הבירוקרטי הסבוך שאינו מאפשר לאוכלוסיית הנכים בישראל לקבל זכויות שוות כמו שאר האזרחים והאזרחיות במדינת ישראל המותירות חופש, שקט נפשי ובחירה בסיסית, אני מתחייב לפעול למען זכויות הנכים במדינת ישראל ולמען שינוי מדיניות הממשלה ומשרדיה האמונים על זכויות הנכים בישראל. יתרה מזאת, אני מאמין כי המציאות איתה נאלצים להתמודד אוכלוסיית הנכים בישראל, מעמיקה ומחזקת את הפערים החברתיים-כלכליים בחברה הישראלית ואף דוחקת לשוליים אוכלוסייה דלת אמצעים ואפשרויות.     

אני מתחייב לקדם את השיח המכיל והמקבל בחברה הישראלית ולפעול למען קבלת ואהבת האחר והשונה, שוויון, רדיפת שלום וצדק, אלטרואיזם וערבות הדדית.

אני מתחייב לעשות כל שביכולותיי על מנת להיטיב עם זכויותיהם ומצבם של אלו המתמודדים עם נכויות ומגבלות פיזיות.

אני מתחייב לפעול למען חיזוק המסוגלות והביטחון העצמי של כל אחת ואחד המרגישים שאינם שווים לאחר ולגרום לשינוי מחשבתי בחייהם.

אני מתחייב להנחיל לאחרים את הערכים בהם אני מאמין ולקדם את ערך קבלת האחר והשונה על כל גווניו.

אך עליי לזכור כי דרך העשייה והשינוי רצופה מכאובים וכישלונות וכי אין לי הזכות לוותר ולהיכנע למאורעות החיים. עליי לדבוק בכוח הרצון, האופטימיות וההתמדה ולא ליפול לרוח הייאוש, אי האמון העצמי וקולות המתנגדים למאבק.

אני מתחייב לפעול ולהאמין שיום יבוא וזכויותיהם של אנשים עם המוגבלויות והנכויות הפיזיות במדינת ישראל יהיו שוות לאלו של כלל אזרחי המדינה ובכך להבטיח שוויון זכויות מוחלט לאוכלוסיית הנכים במדינה ובכך לצמצם את הפערים החברתיים-כלכלים בחברה הישראלית."

תוכנית 'שיבולים' הוקמה בשנת 2016 בשותפות עם ג'וינט ישראל, מועצת המכינות, משרדי הרווחה, החינוך, הבטחון, הבריאות, ההתיישבות, ביטוח לאומי, קרן רודמן ופדרציית ניו יורק. מאז מופעלת על ידי מועצת המכינות, במטרה לאפשר לצעירים עם מוגבלויות להשתתף במכינות הקדם צבאיות.

תמונה 1 1