Main Content

אודות המכינות הקדם צבאיות הכלליות בישראל

המכינות הכלליות והחילוניות, המתאפיינות בכך שאוכלוסייתן כולה או רובה מורכבת מבוגרי י"ב חילוניים, מסורתיים (ובחלקן גם דתיים), ומתחנכים בהן במשותף בנים ובנות. המכינות קמו על יסוד צרכים ומטרות המאפיינים אוכלוסייה זו.

המכינות הכלליות והחילוניות, המתאפיינות בכך שאוכלוסייתן כולה או רובה מורכבת מבוגרי י"ב חילוניים, מסורתיים (ובחלקן גם דתיים), ומתחנכים בהן במשותף בנים ובנות. המכינות קמו על יסוד צרכים ומטרות המאפיינים אוכלוסייה זו.

המכינות הכלליות שמו לעצמן למטרה, כל אחת בדרכה ובהדגשים שלה, ליצור מנהיגות איכותית ובעלת נשמה יתרה מקרב בני הנוער הישראלים בוגרי י"ב, שתצמח למנהיגות צבאית ואזרחית מחוברת ומעוגנת לתרבותה ולזהותה, כמבוססת ערכי יסוד, הבאים לידי ביטוי במגילת העצמאות של מדינת ישראל.

הזירה החברתית והסביבתית, שבהן הוקמו ואשר בהן פועלות המכינות השונות, מורכבת מחברה ישראלית מופרטת כלכלית ותודעתית, שסועה ומפולגת, תחרותית וקרייריסטית המקדשת את הצלחתו החומרנית של היחיד, והמנותקת משיח חברתי עמוק ונרחב בנוגע לזהותה ולחיבורה לאידיאל של קיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית, ומשמעותו של קיום כזה. במצב זה, שנלווים אליו מימדים מאפיינים של החברה המערבית בכלל במאה ה 21 ובפרט התפוררות הסמכות ההורית והבית ספרית, התארכות שלב המורטוריום ("הדחייה") שמתום השירות הצבאי ועד "עזיבת בית ההורים" והקמת המשפחה, נוצר ריק ממשי ברמת המנהיגות הערכית-ציונית של נוער חילוני.

שנת המכינה מאפשרת איפה מהלך "תיקון" ו"השלמה" של התהליך החינוכי של הצעיר החילוני בכך שהיא מאפשרת לו ללמוד לחוות ולשאול שאלות עומק אודות זהותו אודות ערכי היסוד להשקפת העולם הראויה עבורו, להכיר ולהפוך לחלק מרשת חברתית עם שותפים למעשה ולחזון, ובעיקר לבסס מוטיבציה נתמכת ערכים שתכליתם השפעה כלל לאומית על החברה הישראלית כולה, דרך השתלבות הבוגרים בכל רבדי ההובלה של החברה הישראלית: החל בשירות משמעותי בצה"ל בתפקידי פיקוד וקצונה, וכלה בהשתלבות במערכות הציבוריות – משרדי הממשלה, מערכת החינוך, הרשויות המוניצפליות, מפלגות פוליטיות, ארגוני צדק וסיוע, תקשורת ועוד.

חלק מהמכינות הכלליות עמלות במכוון ובמודגש על שילוב חניכים דתיים וחילונים כחלק מתפיסת העולם החינוכית וחלקן מגדיר עצמו במפורש כחילוניות. כולם גם יחד עובדות בקשר הדוק עם המכינות הקדם צבאיות הדתיות, הן במועצת המכינות והן במפגשים לאורך השנה.

המכינות הוקמו, מיועדות וכוללות נוער מכל היישובים ומכל סוגי האוכלוסיה בארץ, יהא אשר יהא מוצאו ומצבו הסוציו אקונומי, ובלבד שמדובר בנוער שהוא מנהיג או בעל פוטנציאל מנהיגות חברתי. המכינות, במכוון ובמודגש אינן משמשות חממות טיפוח לנוער בסיכון או לקידום נוער, כי אם בית יוצר למנהיגות רבגונית ומגוונת של העתיד הקרוב והרחוק במדינת ישראל. התהליך החינוכי במכינות אינו אחיד, אך כולל במינונים שונים רכיבים של לימוד, עבודה משימתית בקהילה, ניהול עצמי, הכנה לשירות צבאי ואזרחי, סיורים והכרות עם הארץ, מפגשים עם מגוון דיעות והשקפות ומגוון אוכלוסיות.

חמש עשרה שנות הפעילות של המכינות עד היום, הניבו הצלחות ומפעלים מרשימים וחותם ידיהם של בוגרי המכינות ניכר היום בכל מקום ועדיין רבה המלאכה והדרך בתחילתה. ריבוי וגיוון המכינות ופעילויותיהן, מאפשר לכל בוגר ובוגרת י"ב המתאים לכך, להשתלב באחת המכינות ולצמוח במסגרתה אל תוך המרקם האנושי המופלא המתחבר מבוגריהן, ואשר אנו מאמינים כי הוא מהווה את השלד לשינוי חברתי עמוק ויסודי במדינת ישראל שבוגרי כלל המכינות (כלליות ודתיות) מובילים בתהליך חריש עמוק ויסודי של תלם ארוך שאופק הנשקף בו רחוק אך בר השגה.