המגזין המקוון של מועצת המכינות

כתבות עומק, ראיונות, בלוגים אישיים של אנשי מפתח ופרויקטים מיוחדים של מועצת המכינות.

מורים לחיים: בוגרי המכינות שבחרו בהוראה מתחילים שנה נוספת של הגשמה

חמישה מורים ומורות על עשייה ימיומית של חינוך, לימוד, ערכים ועיצוב הדור הבא

ראשון, 02 ספטמבר 2018 07:56

שנת הלימודים החדשה נפתחת והמוני תלמידים, כמו גם מורות ומורים, ייכנסו היום בשערי בית הספר עם סיומה של חופשת הקיץ. בחדרי המורים ברחבי הארץ השתלבו בשנים האחרונות בוגרי ובוגרות המכינות הקדם צבאיות, המבקשים לקחת חלק פעיל בעיצוב החברה הישראלית. פגשנו חמישה מורים ומורות שמתרגשים היום, ובעצם בכל בוקר בשנה, להיות חוליה בשרשרת החינוכית של ילדי ישראל.

גיא שטיינברג

בוגר מחזור ח' של מכינת נחשון, מורה לערבית ולשון, מחנך כיתה ז', ביה"ס העמק המערבי בקיבוץ יפעת.

"מאז השירות הצבאי, שבו התנסיתי בהדרכה, גיליתי כמה ההוראה והלימוד מעניינים ומספקים בעיניי. למעשה מצאתי דרך לשלב בין בין שתי אהבות שלי - האהבה לשפה והאהבה להעברת הידע, ומכאן התגבשה אצלי ההבנה שאני רוצה להיות מורה".
גיא היה חניך במכינת "נחשון" הוותיקה לפני 14 שנים, ובכל זאת הוא מסמן שנה זו כאבן דרך משמעותית: "החוויה של המכינה מטעינה במחשבות ותחושות לגבי ערכים, זהות, מהות, מי אתה ומה אתה, מה מקומך בחברה, המודעות לאחר, האכפתיות, המחשבה על המדינה והחברה הישראלית - והדברים הללו, על אף שעברו שנים רבות מאז היותי חניך במכינה, מלווים אותי כל הזמן".
"כחניך במכינה, תפקיד המדריכים קסם לי - להיות דמות שעובדת עם נוער, שמעניקה ידע והכוונה, שנותנת דוגמה אישית, זה משהו שאני מאוד מעריך, וכיום אני נמצא במקום הזה, רק במסגרת אחרת".

f4dc1a58 d023 4fc2 9d05 87dae17fbf4f

גיא מלמד גם לשון וגם ערבית, וקשה להגזים לגבי תשוקתו למקצועות אלה. "אני מקווה שאוכל להעביר את האהבה שלי לשפה הערבית גם לתלמידים. אני מדגיש בפניהם את חשיבותה של ידיעת הערבית - מעבר לכך שהערבית היא שפת המדינות הסובבות אותנו, חיים לצידנו בארץ אנשים דוברי ערבית, קל וחומר אתנו באזור העמק והגליל, ולידיעת השפה תרומה ברורה למרקם החיים פה. באופן טבעי בני נוער לא מלאי תשוקה ללמוד שפה, ואני רואה בזה אתגר".
ובאשר ללימודי הלשון העברית משתף גיא: "ממרומי גיל 32 חורה לי שהנוער משבש את השפה, אני שמח על כל הזדמנות לתקן אותה ולשמור עליה".

"בעיניי הוראה היא המקצוע החשוב במדינה" מסכם גיא. "אני זוכה לעבוד לצד מורים ומורות שחולמים יחד, משנים סדרי עולם, מתגברים על הקשיים היומיומיים ומובילים את בית הספר קדימה".
משפט לסיום?
"אני מורה! מה כוח העל שלך?"

תמנה לינדן

בוגרת מחזור ו' של מכינת עין פרת, מלמדת תנ"ך והיסטוריה ומחנכת כיתה ט' בביה"ס ליד"ה בירושלים.

"תחום החינוך תמיד היה חלק מהחיים שלי וידעתי שאשתלב בו בדרך כזו או אחרת", מספרת תמנה, ומוסיפה - "במכינה התגבש אצלי הרצון להיות דווקא במסגרת הפורמלית, בה כולם עוברים ואפשר להשפיע ולעצב בתוכה. הרגשתי שאני רוצה להשפיע על המערכת מבפנים".

זו השנה השלישית של תמנה במערכת, וההנאה רק מתעצמת: "התלמידים יודעים שאני נהנית ושמחה מהמקצוע שבחרתי, וזה משפיע על התפיסה שלהם את החוויה החינוכית. אני משתדלת להיות בגובה העיניים ולתת חוויה אישית שמותאמת לכל תלמיד/ה. חשוב לי גם לתת כלים ומיומנויות לחיים, להמשך, ולא רק להצלחה במבחנים".

תמנה

כמורה לתנ"ך בבית-ספר ממלכתי, תמנה נדרשת לעתים "לשכנע" את התלמידים בנחיצותה של ההיכרות עם המקורות: "אני משתדלת לגשת למקרא כטקסט מכונן שאפשר לנהל מולו שיח. התלמידים צריכים ללמוד תחילה איך בכלל לגשת אל הטקסט, להבין מה כתוב, לקרוא אותו בצורות שונות. ברגע שיש להם את המקום לקיים שיח סביב הטקסט, נוצר החיבור, וגם אי הסכמה עם הטקסט זה מבחינתי חיבור".

ובאשר למקומה של שנת המכינה, משתפת תמנה: "כאמור, במכינה הבנתי ביתר שאת שאני רוצה להיות בתוך המערכת הפורמלית. בנוסף, אני שואבת מתוך חווית הלמידה שעברתי במכינה, ומעבירה אותה לכיתה. הלמידה העצמאית, החברותות והשיח מסביב לסוגיה, עיבוד של טקסט, עבודות חקר ויציאה מחוץ מחוץ למסדרונות בית הספר בכדי לפגוש אנשים - כל אלה הם כלים שאני שמחה לייבא מהמכינה אל הכיתה".

בן אראלי

בוגר מחזור א' של המכינה ע"ש רבין, מנהל בית הספר המקיף בעין גדי.

מזה שנה מנהל בן את בית הספר בעין גדי, הקיבוץ בו גדל, אחרי 13 שנות הוראה בביה"ס בויאר בירושלים.
"לפני שנה קיבלתי הצעה לנהל את ביה"ס המקיף בעין גדי (שלמדתי בו אבל לא סיימתי). כשחזרתי אחרי כל השנים, מצאתי מערכת שקפאה על שמריה".

מה האתגרים של השנה הקרובה?
"מעבר להישגי הזכאות לבגרות, אנחנו מנסים להמציא מחדש את ביה"ס - ליישם בכיתות שיטות של למידה אחרת. אתגר נוסף כפועל יוצא מכך, הוא לסייע למורים להבנות את הזהות המקצועית מחדש, ולתת להם ליווי משמעותי בתהליך. בנוסף, אני שואף שכל תלמיד ירגיש שייכות ובטחון בביה"ס".
אראלי ניצח על הקמת קהילת מחנכים בעין גדי, כצעד לגיוס מורים ומורות שיגיעו לאזור המרוחק: "אני מקווה שהקהילה תצמח ותתייצב השנה. מורים ממקומות שונים עוברים לגור כאן ומצטרפים לבית הספר כי הבינו שקורה כאן משהו מעניין".

16730110 10154093913366574 7366721419952507605 n

אמנם 20 שנים (!) עברו מאז סיים את שנת המכינה, אך בכל זאת, משהו עוד נותר.
"לפני תשע שנים הקמנו קהילה בקריית יובל בירושלים, שבין חבריה כמה וכמה בוגרי מכינת רבין. כחלק מזה את המכינה הירושלמית, והסיפור של המכינה הוא חזק בזהות".
"השנה אהיה גם מחנך י"ב, ואני מכוון אותם לא ללכת למכינה או לש"ש רק "כדי ללכת", אלא למצוא את המקום המתאים עבור כל אחד ואחת מהם".

משפט לסיכום?
"הדרך היחידה להשפיע על המדינה שלנו היא דרך בתי הספר".

יובל גבאי

בוגר מחזור ג' במכינת מנשרים קלו, מלמד חינוך גופני וספורט ימי.

את הזיקה לתחום החינוך ינק יובל מהבית: "שני הוריי אנשי חינוך ומדריכי טיולים, כנער הדרכתי בתנועה, ונמשכתי מאוד לעשייה החינוכית".

"בתור ילד תמיד אהבתי ספורט על ענפיו השונים, לעסוק בו וגם לצפות בו, וכדי לשלב בין העולמות בחרתי ללמוד במכון וינגייט".

"כמורה לחינוך גופני, זו השנה הרביעית, אני צריך לגעת בכל התחומים של המקצוע, וגם להבין אותם לעומק. מתוקף תפקידי אני יכול להנות מכל העולמות - הכדורגל, הכדורסל, הספורט הימי ועוד. אני אוהב ללמד אנשים, אני אוהב לשפר את המהלכים של התלמידים, לשאוף שיבצעו את התרגילים במדויק".

IMG 20180826 WA0003

ספורט ימי?
"אכן, ספורט ימי הוא פעילות פורמלית במסגרת בית ספר שמיועדת גם לחינוך המיוחד. כל פעילות אורכת שעה וחצי ובה לומדים חתירה, מפרשיות, קיאקים, לומדים על רוחות, על כיוונים, על החיות של הים, ורוכשים אהבה לטבע. הילדים עפים על זה, והשמחה של הילדים בסוף השיעור מספקת מאוד. בתוך השיעור אני משלב ערכים של עזרה הדדית, שיתוף פעולה, עבודת צוות וכדומה. בסירת חתירה למשל, מרגישים מיד אם מישהו לא חותר, וכך הם לומדים על מקומם החשוב בצוות".

ובכל זאת, יובל מרגיש לעתים החמצה: " בתפקיד שלי אני פחות זוכה ללוות אותם בתהליכים ארוכי טווח ולראות כיצד הם צומחים, אבל אני כן צובר איתם חוויות מיוחדות ומשמעותיות בזמן הקצר שיש לנו יחד".

יובל היה חניך במכינה השוכנת במעגן מיכאל, והחוויה ניכרת בבחירות שהוא עושה: "המכינה לימדה אותי להיות הדוגמה החיובית, וכמורה אני נדרש להוות דוגמה ברמה הכי גבוהה. המכינה גם גורמת לבוגריה לרצות לתקן ולשנות את המציאות ולא להישאר אדישים אליה. אני לגמרי פועל משם - אם אני רואה תלמיד מעשן למשל, אז נכון - אני לא אמא או אבא ואפילו לא המחנך האישי שלו, אבל אני אדבר איתו על זה, הוא חשוב לי".

איילה ויטל

בוגרת מחזור ח' של מכינת מיצר, מלמדת היסטוריה ואזרחות. מרכזת ומחנכת שכבה ח' בבי"ס ביאליק רוגוזין בדרום ת"א.

"תמיד רציתי להיות מורה, כך שאני עושה את מה שאני אוהבת לעשות" פותחת איילה את שיחתנו. "אני אוהבת לעבוד עם אנשים, ואוהבת ללמד כל חיי, הייתי מדריכה בתנועת נוער, ובמקביל להוראה אני גם מדריכת אירובי. הכי טבעי לי לעמוד מול אנשים ולהעביר ידע. התלבטתי לאיזה כיוון בתחום החינוך ללכת - למכינות, לתנועות, לבלתי פורמלי - ובחרתי בהוראה, שהיא מבחינתי שילוב בין הפורמלי לבלתי פורמלי באופן שבו אני מלמדת".

כשסיימה תואר ראשון יצאה איילה להכשרת מורים דרך חות"ם, וזו שנתה החמישית כמורה.

"המכינה למעשה חשפה אותי לתפקיד שעשיתי בצבא - קצינת הוראה. עזרתי לחיילים להשלים בגרויות, הייתי ממש מורה רק מול תלמידים במדים. בזכות המכינה גיליתי את התפקיד ושיניתי כיוון לגבי השיבוץ הצבאי. זו הייתה ההתנסות שלי בהוראה ה'פורמלית' שחיזקה בי את ההבנה שאהיה מורה".

"בנוסף, במכינה מדברים על בחירת דרך חיים משמעותית,  ובתוך גם זה בחירת עיסוק במשהו שאוהבים ושגם מרגישים בו משפיעים. אני לא פה אך ורק בשביל השליחות, אני באמת נהנית מהעבודה. ובכל זאת, אני מרגישה שלמרות שזה לא מקצוע נחשק עם משכורת גבוהה, הוא נותן לי משמעות של עשייה חברתית".

IMG 20180812 WA0004

איך עושים את זה?

"כשאני נותנת דוגמא אישית, מקנה ידע וערכים, מעודדת אזרחות פעילה וערכים של סולידריות, שיוויון, שמירה על הסביבה - זה מעצב את מה שיהיה כאן בעתיד. לדוגמה, התלמידים שלי נרתעים מקהילת הלהט"ב, ומתבטאים בצורה לא יפה. חשפתי אותם לקהילה, ערכתי איתם שיחות, ואני רואה שזה מחלחל אליהם ומשנה את השיח".

"אני תופסת את זה כעבודה עם הדור הבא שיעצב את החברה הישראלית".

 

מדור: כללי

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

ממתק לשבת - פרשת ויצא שישי, 16 נובמבר 2018 15:14
ממתק לשבת - פרשת תולדות חמישי, 08 נובמבר 2018 12:46
ממתק לשבת - פרשת חיי שרה שישי, 02 נובמבר 2018 09:25
ממתק לשבת - פרשת וירא שישי, 26 אוקטובר 2018 11:08
ממתק לשבת - פרשת לך לך שישי, 19 אוקטובר 2018 07:47
ממתק לשבת - פרשת נח חמישי, 11 אוקטובר 2018 11:07
ממתק לשבת - פרשת בראשית שישי, 05 אוקטובר 2018 10:55
ממתק לשבת - יום הכיפורים שני, 17 ספטמבר 2018 21:34
ממתק לשבת - פרשת וילך חמישי, 13 ספטמבר 2018 22:27

עדכונים חדשים ומומלצים באתר

חדשות מומלצות מהתקופה האחרונה

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

דף עדכון 221 | 29.10.2018 | כ' חשוון ה'תשע"ט ראשון, 28 אוקטובר 2018 10:27
דף עדכון 220 | 21.10.2018 | י"ב חשוון ה'תשע"ט ראשון, 21 אוקטובר 2018 13:06

שותפים ותורמים של מועצת המכינות