מידע חשוב למכינות בנושא משבר הקורונה: מתווה חזרה לפעילות

המגזין המקוון של מועצת המכינות

כתבות עומק, ראיונות, בלוגים אישיים של אנשי מפתח ופרויקטים מיוחדים של מועצת המכינות.

"המכחול הוא כלי הנשק שלי, אתו אני נלחם על כל נער שמסגרות ויתרו עליו"

את רעיון 'בין אדם למקום' הוא הגה בשנת המכינה, ומאז פיתח אדיר לייבה עוד שורה של יוזמות שמשלבות בין שתי אהבותיו -  אמנות וחינוך. וגם: כך הושפעה ההתנדבות שלו כחובש ב'איחוד הצלה' בעקבות התפשטות נגיף הקורונה

חמישי, 26 מרס 2020 23:52

הסיפור שלו התחיל במורה אחת, מחנכת כיתה ה'. כשהיה בן עשר אמרה לו, "אתה יכול לבטא את עצמך דרך הידיים – ולא באגרופים", כשהבחינה שמרבית הסביבה שלו פותרת בעיות חברתיות באלימות פיזית. "כשהתקשיתי לבטא את עצמי בגיל צעיר, אותה מורה הבהירה לי שאני לא פושע אלא צייר", מספר אדיר לייבה, 27, בוגר מכינת מלח הארץ ואחד מזוכי 'פרס הבוגר' לשנת תש"פ. מדי שנה מועצת המכינות הקדם צבאיות מקימה ועדה שבוחנת את פעילות בוגרי המכינות בכלל תחומי החיים ובמגוון פרויקטים חברתיים שונים. בין היתר, השנה נבחר לייבה על פועלו בתחום היזמות בחינוך. המכנה המשותף של היוזמות שלו הוא הרעיון לשלב חינוך ואומנות.

"הקמתי את 'אדיר ציורי קיר' קצת לפניי המכינה ובזכות המכינה למדתי איך לשלב חינוך ואומנות. למדתי שלכל אחד יש צבע אותו הוא רק צריך ללמוד לבטא. הקמתי את פרויקט 'בין אדם למקום' - הכשרת ציירי קירות והעצמה קהילתית בציורי קיר וגרפיטי, 'אני תמיד נשאר אני' - סדנאות קריקטורות ככלי לביטוי אישי לבוגרים וילדים, 'הצבע שלי' - סדנת תקשורת אישית וזוגית בציור משותף, 'לא רק צבע אדום' -ציור על מקלטים ומיגוניות ועוד סדנאות והדרכות מעולם החינוך והאומנות". הוא נולד וגדל בגדרה, וכילד בעייתי הסתובב הרבה ברחוב. מאז אותו מפגש עם אותה מורה, היום הוא יכול להעיד שהמכחול הוא כלי הנשק שלו, שבאמצעותו הוא נלחם על כל ילד ונער שמסגרות וויתרו עליו ומעצים אותו במסלולי מצוינות מובילים חברתיים בקהילה.

אדיר במציירים על מקלטים. צילום: אדיר לייבה

זה התחיל בציורים שהיה עובד עליהם בשיעורים בבית הספר, בהם שיפר את יכולות הציור והטכניקה שלו. בתיכון העמיק בתחום האומנות אף יותר, ובמכינת "מלח הארץ" פיתח את יכולות ההדרכה במסגרת התנדבות עם נוער בסיכון, ביצירה עם הידיים. "המכינה הלכה איתי ביוזמה וסיפקה לי חדר שלם לפתח את הכישרון שלי ולתווך אותו לנוער", משחזר לייבה את יריית הפתיחה לפני שורת המיזמים שיצר. לאחר שהורד לו הפרופיל הצבאי, פנה להתנדבות במסגרת שירות אזרחי, שם חזר לעבוד עם נוער בסיכון במקביל ללימודיו בישיבת תורת אמת ברחובות.

"נערים שלקחו חלק בפרויקט והגיעו לתפקידי הדרכה הצליחו לסגור לעצמם תיקים פליליים במשטרה. בסוף, יש לזה גם תרומה בצמצום הפשיעה"

בשירותו האזרחי הגה את הפרויקט הראשון ('בין אדם למקום'), ויצר שיתוף פעולה עם כפר הנוער 'אשל הנשיא' בו למד בתיכון. "הצעתי להם לקדם פרויקט ציור עם החבר'ה, שיקדם את פני המקום. ומשם הדברים התגלגלו. חבר'ה באו להדריך איתי, ראיתי פוטנציאל לפרויקט והוא אכן עניין את מוסד הביטוח הלאומי ועיריות", מספר לייבה על תחילת המיזם הראשון, ומוסיף: "נערים שלקחו חלק בפרויקט והגיעו לתפקידי הדרכה הצליחו לסגור לעצמם תיקים פליליים במשטרה. בסוף, יש לזה גם תרומה בצמצום הפשיעה. המטרה היא לתת להם פתח למקצוע, דרך החוויה ומרכיב שיפור פני העיר, עבודה קהילתית והירתמות".

אדיר ג 'בין אדם למקום'. צילום: אדיר לייבה

פרויקט איקאה

האם באמת כולם מצליחים לסיים את הפרויקט, להביא את עצמם לידי ביטוי ולהפיק יצירות גרפיטי אמנותיות? ובכן, על פי לייבה, זו לא המטרה העיקרית. "לא כולם יודעים לצייר. אני מאמין שציור הוא רגש – אם בן אדם יכול להרגיש הוא יכול לצייר. אין בן אדם שלא יכול לצייר ולא יכול לתת. כשאתה מגלה לנער שיש לו מה לתת, פתאום כשהוא נותן מעצמו במסגרת פרויקט קהילתי, גם אם רק השגיח על השימוש החסכוני בצבע הכחול ואפילו לא החזיק מכחול - הוא מרגיש יעיל ובטוח בנחיצותו. הסיפור על הצבע הכחול דווקא מדגים זאת היטב, כי אותו בחור היה נציג הקבוצה שהציג לראש העיר את היצירה בסיומה".

על פי דן אריאלי בספרו 'לא רציונלי ולא במקרה', איקאה הצליחה בגלל שהיא גרמה לאנשים להשקיע מאמץ כדי שפריט הריהוט יעמוד על רגליו, מסביר לייבה. "אנשים שהרכיבו את הכיסא שלהם חשים שיש להם חלק אישי מתהליך הבנייה. בעצם, מעורבות אישית בתהליך קהילתי מאפשרת לאדם את תחושת השייכות והמשמעות שבנתינה". בתהליכים ארוכי טווח החבר'ה בהחלט מתמקצעים, לומדים את מיטב הטכניקות ומיישמים בעצמם. בעשרה מפגשי הכשרה, לדבריו, המשתתפים לומדים איך להכין קיר לצביעה, מה סדר הפעולות הנכון, ואיך לצייר באופן הכי מקצועי. "עבורי הציור הוא כלי להתמודדות עם בעיות רגשיות. אם אני רוצה ציור מחאתי, אבחר בצבעים עזים יותר. למשל: כשאנחנו מציירים על מיגוניות בעוטף עזה, הצבעים צריכים להיות יותר פסטורליים ועדינים, כדי לאפשר תחושת רוגע ביטחון. דרך הציור אנחנו מפתחים תחושת משמעות אצל הצעירים, שהנה, 'אני עושה משהו משמעותי עם עצמי'".

אדיר א "לאפשר לאדם את תחושת השייכות שבנתינה". צילום: אדיר לייבה

 איחוד והצלה בימי קורונה

לייבה מתגורר באופקים עם אשתו נופר נעמי, ובקרוב יהפוך לאבא. בימים אלה הוא משלים לימודי תואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך, ובמקביל לומד קואצ'ינג ו-NLP. כבר שמונה שנים שהוא מתנדב ב'איחוד והצלה' כחובש, עובד כמורה במשרד החינוך ומתנדב ב'נפש יהודי', ארגון שמטרתו לפתח זהות יהודית בקרב סטודנטים בישראל. על התנדבותו ב'איחוד הצלה' הוא מספר: "הייתה חסרה לי העבודה עם הידיים, והחלטתי להיות חובש. אנחנו מקבלים קריאות מסביב לשעון". בשל התפשטות נגיף הקורונה, ההתנדבות בארגון נעשית בימים אלה במתכונת מצומצמת, מאחר והחוסר בערכות מיגון אוסר על המתנדבים להגיע לבתיהם של חולים על רקע נשימתי וחום. "יש המון קריאות, וחלקן קורעות לב. חבר שלי היה מחוץ לבית בקריאה של החייאה ולא היה יכול להיכנס כי לא היה ציוד מיגון זמין. במקרים של תאונות חס וחלילה אנחנו עדיין יוצאים ומשתדלים לתת סיוע מידי ככל האפשר".

אדיר ד 'אדיר ציורי קיר'. צילום: אדיר לייבה

אתר האינטרנט של 'אדיר ציורי קיר' >>

רוצים לראות עוד? עקבו אחרי 'אדיר ציורי קיר' באינסטגרם >>

וגם בפייסבוק >>

ליצירת קשר:

מייל: [email protected]

טלפון: אדיר - 052-2745849

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

ממתק לשבת - פרשת ויצא רביעי, 25 נובמבר 2020 12:08
ממתק לשבת - פרשת תולדות חמישי, 19 נובמבר 2020 23:30
ממתק לשבת - פרשת חיי שרה שישי, 13 נובמבר 2020 08:04
ממתק לשבת - פרשת וירא חמישי, 05 נובמבר 2020 22:34
ממתק לשבת - פרשת לך לך שישי, 30 אוקטובר 2020 08:09
ממתק לשבת - פרשת נח שישי, 23 אוקטובר 2020 08:30

עדכונים חדשים ומומלצים באתר

חדשות מומלצות מהתקופה האחרונה

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

דף עדכון 318 | 1.11.2020 | יד' חשוון התש"פ ראשון, 01 נובמבר 2020 20:46

שותפים ותורמים של מועצת המכינות

כל מה שחשוב, חדש ומעניין בעולם המכינות!

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים אישיים לדוא"ל שלכם.