המגזין המקוון של מועצת המכינות

כתבות עומק, ראיונות, בלוגים אישיים של אנשי מפתח ופרויקטים מיוחדים של מועצת המכינות.

ממתק לשבת - פרשת ויקהל

יצחק יבלונסקי, מנהל מכינת יונתן, על פרשת השבוע - פרשת כי ויקהל

כל מה שחשוב, חדש ומעניין בעולם המכינות!

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים אישיים לדוא"ל שלכם.

מדוע משה מקהיל את העם ומצווה אותם על השבת תוך כדי הקמתו של המשכן?

התשובה המוכרת מראה על הקשר הניגודי שבין משכן לשבת: מצד אחד ציווי לעשות מלאכות בהקמת המשכן, ומצד שני ציווי על אי עשיית מלאכות בשבת והמשמעויות הנובעות מכך.

אולם, בהיבט הרעיוני ניתן לקשור את המשכן לשבת בקשר של סמיכות חיובית ולא ניגודית. בשניהם ניתן להבחין בסוג של כריתת ברית רוחנית של קדושה בין הקב''ה לישראל. המונח ''כריתת ברית'' בין אנשים מאופיין בשני מושגים המבטאים את תחולתו: זמן ומקום. מושגי סביבה אלו נותנים את התוקף לברית הבין אנושית. שהרי, אין ברית שתקפה לכל סוגי האנשים בכל מקום עלי אדמות ובכל זמן תחת השמש. הברית האנושית היא מוגבלת לזמן ולמקום נקודתיים.

אין הברית הרוחנית שבין הקב''ה לכנסת ישראל כברית האנושית. היא איננה מוגבלת לזמן ולמקום מוגדרים. השבת מגבה את הברית בגלל מוגבלותו של המשכן שתלויה במקום. המשכן ניבנה דווקא במקום נקודתי ורק בו ישנה קדושה. על כן, השבת נותנת תוקף עולמי לברית ביננו לבין הקב''ה, כי השבת היא לעולם ובכל העולם.

בשעה שהתורה הסמיכה את הציוויים של משכן ושבת, היא מבקשת לעורר בנו את תודעת אי-מוגבלותה של ברית מופלאה זו.

שנזכה לאהבה של ברית השבת,
שבת שלום,
איציק.

עדכונים חדשים ומומלצים באתר

חדשות מומלצות מהתקופה האחרונה

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

שותפים ותורמים של מועצת המכינות