הדפסת עמוד זה

ממתק לשבת - פרשת כי תבוא

יצחק יבלונסקי, מנהל מכינת יונתן, על שבת פרשת כי תבוא

שבת, 05 ספטמבר 2020 23:53

פותחת בציווי הראשון עם הכניסה לא''י, מצוות ביכורים: ''והיה כי תבוא אל הארץ - - - ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך - - - ובאת אל הכהן - - - ולקח הכהן הטנא מידך - - - ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוקיך ולביתך - - - ''

מדוע מצוות ביכורים כל כך חשובה שהיא מוזכרת ראשונה מבין כל המצוות שקשורות לכניסה לארץ-ישראל?

יש מסר משמעותי שהתורה רוצה להעביר אלינו בכל מה שקשור לאידיאל החברתי בארץ-ישראל. מצוות מינוי מלך, שופטים ושוטרים, דיני מלחמה ועוד, הן מאד חשובות. הנהגה ראויה ומוסרית היא אכן מצפן האומה. אבל, יש תחום יותר חשוב כדי לבנות חברה ראויה ובריאה בא''י: היכולת של החברה לפתח תרבות של הכרת הטוב והכרת תודה, בין אדם לאדם ובין אדם לבוראו.

מצוות ביכורים מגלמת בתוכה את האידיאל הנשגב של הכרת הטוב והכרת תודה. סוף סוף אחרי הליכה במדבר במשך 40 שנה של אתגרים וחישול ללא מזון ומים משלנו הגענו לא''י בהנהגת יהושע, ויש נטייה טבעית של לקבל ''כדי לעשות לביתנו'', ופחות לתת ולתרום כי הרי הגענו אל המנוחה והנחלה. אבל לא ! – הדבר הראשון שעושים לאחר שנכנסים לא''י זה לתת את הפירות הראשונים לכהן בבית המקדש כהכרת הטוב והכרת תודה על מה שזכינו. זה מבחן אמיתי של מלחמה באנוכיות, כי אני כל כך רוצה לאכול את פירות מעשי-ידי, השקעתי בהם עמל רב עד שזכיתי לראות את הפירות הראשונים, אבל לא ! – פירות הביכורים יגיעו למישהו אחר, עוד לא הגיע הזמן ''לעשות לביתך'' - - -

שנזכה להכיר תודה לה', למשפחה ולעם היהודי בכלל על כל הטוב שיש לנו

שנזכה

שבת שלום

ארכיונים קשורים