מידע חשוב למכינות בנושא משבר הקורונה: מתווה חזרה לפעילות

חדשות ועדכונים

חדשות, הודעות ועדכונים שוטפים ממועצת המכינות והמכינות הקדם צבאיות.

דף עדכון 310 | 24.8.2020 | ד' אלול התש"פ

העדכון השבועי של מועצת המכינות הקדם צבאיות

ראשון, 23 אוגוסט 2020 00:12

חודש אלול הגיע וכרגיל אצלינו המכינות התורניות ראשונות לפתוח השערים. לא יודע איך אתם מרגישים אבל אני מרגיש כאילו השנה הקודמת עוד לא הסתיימה, וכולנו עדיין מנסים לראות איך עם כל המיגבלות הבריאותיות והמינהליות פותחים ומקיימים תכנית לימודית ראויה.

נתוני הקורונה בימים האחרונים (חמסה חמסה חמסה) נותנים תקווה לאופטימיות זהירה מאחר ונראה כי הגל השני מתחיל לדעוך, ובוודאות נבלם. מאחר ועמישראל ועמישמאל אשר בציון לא ממש הסתגרו, אני מקווה כי התוצאה הסופית תהיה שחרור נוסף של ההגבלות וההנחיות שיאפשר לכולנו עבודה חינוכית נוחה מותאמת וטובה יותר.

בשעה טובה ובהצלחה לכולנו! 

מתווה לפתיחת מוסדות המכינות - תשפ"א

להלן ריכוז כלל ההנחיות למתווה החזרה לשגרה, נספחי פעילות ופורמט הגשה לתיק מוסד לאישור החזרה לפעילות. לקישור לחצו כאן. 

עדכון למכינות מלווה רחצה ספטמבר 2020

חברים יקרים!

עדכון על המשך ההכשרות:

בעקבות כל המעברים והשינויים אנו נאלצים לשנות את תאריכי הכשרות מלווה רחצה.

הרישום הקודם לכל הכשרות מלווה רחצה בוטל וצריך להירשם מחדש בקישורים למטה

השתלמות מלווה הרחצה היא יומיים כאשר היום הראשון הינו עיוני + לימוד בבריכה והיום השני הוא יום מעשי בשטח.

כפי שראינו השנה, יש אחריות ומשמעות גדולה לתפקיד.

למרות שההכשרה פתוחה לאנשי צוות ולחניכים, לענ"ד חשוב מאוד לשלוח אנשי צוות להשתלמות ולא חניכים מכמה סיבות:

  1. האחריות היא גדולה וכבדה.
  2. במידה וחניך עוזב לא יהיה מלווה רחצה אחר.
  3. משנה לשנה נהיה מורכב יותר לבצע את ההכשרות ולכן עדיף להכשיר איש צוות שיש לו אופק תעסוקתי במכינה.

העלות של ההכשרה הינה גבוהה (כ500 ₪ למשתתף) בנוסף לכסף שמשה"ח הקצה להכשרה יש גם השקעה כספית גדולה שלנו כמועצה בהכשרות. 

עקב העלות הגבוהה , תהיה גביה של 50 ₪ לכל משתתף  - הגביה תהיה באופן מרוכז בסוף ההכשרות.

כמובן שעל פי החלטת הועד המכינות, מכינה שתרשם ולא תגיע להשתלמות תקנס בעלות ההכשרה.

מצ"ב תאריכי ההכשרות וקישורים להרשמות:

7-8/9 מעורב - צפון

10,17/9 בנות - מרכז/ירושלים

14-15/09 בנים – מרכז/ירושלים

22,24/9- מעורב – מרכז/ירושלים

הרשמה עד 30.08.2020

רק טוב, שמוליק

הרשמה ליום עיון #1 'עתודות לישראל' תשפ"א - 27/8 בזום

יום העיון הראשון לאיש/אשת הצוות המוביל את הפרויקט במכינה (מנהל/ת חינוכי/ת, ראש/ת מכינה או שלוחה) יתקיים ביום ה', 27/8.
לאור השינויים בהנחיות המפגש יועבר באופן מקוון (zoom) בין השעות 10:00-12:30.

ההרשמה ליום העיון בקישור הבא>>>

קישור לזום וזימון ישלח לנרשמים לקראת המפגש.

נזכיר כי ההשתתפות ביום העיון הוא תנאי להשתתפות בפרויקט, וחשוב כחלק מההכשרה להעברת חלק מהתכנים במכינה ע"י צוות המכינה.
הקפידו לפנות את הזמן ולהיות נוכחים במשך כל יום העיון (לכל היותר שעתיים), מול מחשב (ולא בפלאפון הנייד או בנסיעה).

לו"ז:
10:00 - פתיחת היום וברכות - תמר פלד-אמיר, ראש אגף עתודות לישראל במשרד ראש הממשלה, ודני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות
10:15 - 'משפיעים מבפנים' במכינות - הובלת תכנית מדיניות ציבורית במכינה - מתן הופמן (אדרת)
11:00 הפסקה
11:10 - עתודות לישראל והמכינות הקדם צבאיות - עזאת חלבי, אגף עתודות לישראל במשרד רוה"מ
12:00 - דגשים והנחיות לדיווח החשבוני לפרויקט - גלעד זילברשטיין, מועצת המכינות
12:30 - סיום

הכשרות נשק - הודעה חשובה והרשמה

בהמשך להודעה בדבר המועדים החדשים להכשרת מלווה נשק והרענון, מצורפים הלינקים להרשמה:
שימו לב! לאור ההנחיות החדשות כל קבוצה יכולה להכיל עד 15 משתתפים.
מהרו להירשם ולשריין מקומכם!

רענון מלווה נשק 1 10/9/2020 - מועד חדשרענון מלווה נשק 1 10/9/2020 - מועד חדש

רענון מלווה נשק 2 13/9/2020 - מועד קיים (הכשרה מלאה!)

רענון מלווה נשק 3 30/9/2020 - מועד חדש

מלווה נשק 1  8-9/09/2020 - מועד חדש

מלווה נשק 2  16-17/09/2020 (יש עוד 4 מקומות)

מלווה נשק 3  23-24/09/2020 (יש עוד 8 מקומות) 

בהצלחה!

אני כמובן זמינה לכל שאלה, יוליה

תפילות יום כיפור משותפות תחת כיפת השמיים

'פתח לנו שער' -תפילות חג משותפות תחת כיפת השמיים בשל הקורונה והמגבלות בבתי הכנסת.

ארגון רבני צהר, "יחד", וארגון בתי הכנסת העולמי מזמינים את הציבור לארגן תפילות יום כיפור במרחב הפתוח לכל מקום יסופקו מחזורי תפילה (כל נדרי ונעילה).

מפגש הכנה לחג המיועד לרכזי התפילות, יתקיים בזום, בשיתוף עם הרב אליעזר מלמד והרב דוד סתו.

מעוניינים לארגן או להוביל מניין חוץ? הרשמו כאן

לפרטים נוספים: אסתי 0524295408 / [email protected]

הזמנה לפעילות 10 בטבת ביד ושם

מצ"ב הזמנה לפעילות 10 בטבת עבור המכינות המעוניינות.

קיום הפעילות הינו בהתאם להנחיות הקורונה העדכניות לתאריך האמור.

על מנת לנהל הרשמה מסודרת והיערכות בהתאם מכינות המעוניינות מתבקשות להירשם בהקדם. 

לפרטים: מירי בר, רכזת תחום בלתי פורמלי ביה"ס הבין-לאומי להוראת השואה יד ושם - 02-6443813

להורדת הפלייאר jpgלחצו כאן

הזמנה פעילות 10 בטבת 2020 1

לוח שנה - פעילות מועצת המכינות תש"פ-תשפ"א

לצפייה בלוח השנה המלא כולל ימי עיון והכשרות לחץ/י כאן.

להצטרפות ליומן הדיגיטלי (גוגל קלנדר) שלחו מייל אל יוליה.

הצעות למכינות

שטח פרטי

חינוך לזוגיות והקמת משפחה בחברה מתירנית במאה ה-21 / דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות

החברה הישראלית שממנה באים החניכים החילוניים והמסורתיים למכינות הכלליות היא חברה שברובה מושפעת מאד משילוב של תהליכי אינדיבידואליזציה גלובליים, ובפרט מהשפעת התהליכים האלו על מדינות המערב המפותחות.

התהליכים הללו מביאים ללגיטימציה וקבלה מוחלטת כתפיסת על של השקפת העולם הליברלית המחייבת התמקדות באושרו של הפרט וכתנאי להשגת אושר זה שבטיבו מיד נעסוק, כיבוד בחירתו ורצונו של הפרט כל עוד איננה נעשית באלימות ובפגיעה בזולת.

 מצב היחסים החברתי המקדש את העיקרון הליברלי: "שלי-שלי ושלך-שלך" עומד ביסוד תפיסת העולם הקפיטליסטית דמוקרטית במערב.

מעניין לראות על רקע מציאות זו שבברייתא המפורסמת מתוך פרקי אבות מביעים חז"ל עמדתם על גישה זו ואמרים "ויש אומרים זו מידת סדום".

משמע, התרבות והמורשת היהודית תמכו וצידדו בתפיסה הקהילתנית והזולתית (הסולידרית), תפיסה שלפיה לתשעה תמיד חשוב מכל למצוא את העשירי להשלמת המנין, ולקהילה וליחיד בה יחסי מחויבות ואחריות הדדיים שלפיהם "שלי-שלי שלך-שלך" אינם תואמים אותה בהיותם יחסי ניכור וחוסר אכפתיות מהזולת.

ראוי בעניין זה גם להזכיר את העובדה כי יסוד נוסף של התפיסה הליברלית קפיטליסטית הוא ההתמקדות בזכויות היחיד לסוגים שונים של חופש מול היעדר כל  זכות שלו לתנאי קיום בסיסיים מאת המדינה. (ליחיד הזכות לעסוק באשר ירצה, המדינה אינה חייבת לייצר מקומות עבודה. לכן מה רלבנטי בזכות הזאת לתושב הפריפריה נטולת מקורת התעסוקה? מה טעם בחופש הביטוי לרעבים ולהומלסים? (וראו הרחבה בעניין זה במאמרין הרבים של חברי פרופסור יובל אלבשן).

נקודות מוצא אלו מצטרפות לתפיסת היחסיות המוסרית השולטת בכיפה בחברה הכללית בעת המודרנית, תפיסה שהתחזקה בקרב הציבור הרחב במחצית השנייה של המאה ה-20 ויוצרת לחצים מודעים ולא מודעים על הצעירים המתבגרים בדור הזה להתנהל בתוך התנהגויות מקובלות ההופכות לנורמה, נורמה ולפיה ברור שמטרת חייו של האדם היחיד הוא אושרו האישי ואושר זה מזוהה עם  מימוש מקסימלי של צריכת הנאות גוף ורוח באופן אישי (ולכן דוקטרינת ה"זכות לעשות מה בא לי") וריכוז אנרגיה ברצונו של הפרט.

במציאות כזו ברור שכל דרישה מהיחיד לשקול מעגלים רחבים ממנו עצמו שאינם מנומקים בתוספת האושר האישית שיקבל מכך אלא בנימוקי אמנה חברתית, טובת הכלל, מחויבות לעם חברה ארץ,  אינן נופלות על אוזניים כרויות. (כי אם הכל יחסי מה היתרון היחסי דווקא של העם או הארץ או הקהילה שבה נולדתי ושאליה אני משתייך?)

לכן, שירות מעבר למינימום הנדרש בצה"ל, בחירה במקצוע שיש בו שירות לזולת נטול האמצעים,  הקדשת זמן ואמצעים למאבק חברתי עם אחרים או לתיקון עוולות חברתיות הם חלק מההתנהגויות שיש קושי להתחבר אליהם בקרקע הגידול החברתית הזו.

בהיבט הזה אחד המוסדות החברתיים המרכזיים הנפגעים ביותר הוא מוסד המשפחה המוגדר על ידי רבים מבני דורי והדור שתחתיו כמוסד מיושן לא מותאם לסביבה החברתית המתקדמת של המאה ה21. 

במושג משפחה כוונתי לבני זוג שכורתים ביניהם ברית של זוגיות מונוגמית ומביאים ילדים לעולם (או מאמצים אם נבצר מהם).

הפגיעה במוסד הזה על רקע התיאור לעיל נראית לי מובנת מאליה: בקשר נישואין או דומה לו היחיד נדרש להתחייב לקשר ארוך טווח עם אחר ואף להוליד עמו ילד ויותר מילד ובכך לשלול מעצמו את החופש "המקודש" לצרוך במינימום הפרעות קניין ותענוגות חומר ונפש. סיטואציה זו עשויה גם לפגוע ולעכב התקדמות מקצועית המספקת את האמצעים לצריכה שהיא יסוד האושר בעולם של היחיד.

לא זו אף זו, על אף תפיסת ההורות השוויונית והאב החדש ברמה ההצהרתית המאפיינת היום את רוב הצעירים שאני פוגש ועובד איתם,  עדיין בפועל עיקר מטלות גידול הילדים ואחזקת הבית (ראיית הצרכים בו וכו') נופלת בדרך כלל יותר על האם (בזוגות דו מיניים). מדוע זה כך (הבנייה חברתית? הבדלים ביולוגיים? הבדלים אבולוציונים? קטונתי מלאמר).

מאידך האם כמו האב ולעיתים יותר מכך עסוקה במימוש רצונה בהתפתחות תעסוקתית ומקצועית משלה וגם לא פעם מאילוץ כלכלי גרידא ועסוקה במסלול עבודה וקריירה משלה.  כך שהעבודה המוטלת עליה עם "שחרורה" מתפקידה המסורתי כאשה וכאם שאינה מפרנסת מביא אותה עם הפיכתה לאם נשואה  לעומס כבד מבעבר.

(כמובן שחולשת טיעון זה היא בטענה העובדתית הדורשת הוכחה שההורות השוויונית לרוב לא מתממשת בפועל).

המכלול הזה יוצר מחויבות ופגיעה "בכיף" וביכולת לרכוש "כיף" שאמורים החיים נטולי המחויבות לאחרים לספק לי ומכאן דחיית מיסוד הקשר והפגיעה במוטיבציה להולדת ילדים שלעולם כרוך בעול כלכלי ובהגבלת החופש "לעשות מה בא לי" הנתפס כאידיאל. (גם הזוגיות המתבססת על ערכי אושר וחירות היחיד בלבד נפגעת מאד בתרבות כזו, ופרופסור אווה אילוז כמו גם אריך פרום לפניה עסקו בכך באופן מאיר עיניים).

מה עושים? במכינה עם זה? 

אני מאמין גדול שבמקרה זה לא מספיק לדבר לשוחח ולקרוא.

הדרך החינוכית היעילה היא לעודד עבודת נשים וגברים נשואים והורים לילדים לעודד אותם ללדת, לצאת לחופשות, להתאים את העבודה למשפחות ולהפוך את בני המשפחה כולם חלק מחיי המכינה.

בני ובנות 19 הרואים במכינה את ראשיה ובוגריה כשהם מקיימים קשרי זוגיות יציבים מגיל צעיר ומקימים בית ומשפחה מגיל צעיר תוך עבודה יוצרת ובתחושת הגשמה וסיפוק של שני בני הזוג ובמיוחד הנשים האמהות, שההורים הצעירים אנשי ונשי הצוות מרגישים חלק מהקהילה  ואף ממשיכים להית החלק הדומיננטי במוסד/מפעל/ארגון תנועה חינוכיים שמבקשים להוביל  בשורה חיונית לחברה ותיקון עולם, וזאת כשילדים לידות וחיי זוגיות ומשפחה הם חלק ולא מחסום, מקבלים מסר ושיעור בלתי נשכח שמאפשר להם לשקול גם הסתכלות שונה מהמסר שהם מקבלים מהסביבה הצרכנית בה גדלו:  אושר הוא החיים עצמם, והחיים עצמם הם מחויבות נתינה לאחר, בית חם, משפחה אוהבת וילדים אינספור.

 

עדכונים חדשים ומומלצים באתר

חדשות מומלצות מהתקופה האחרונה

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

דף עדכון 313 | 13.9.2020 | כד' אלול התש"פ רביעי, 09 ספטמבר 2020 23:52
דף עדכון 311 | 31.8.2020 | יא' אלול התש"פ ראשון, 30 אוגוסט 2020 23:14
דף עדכון 310 | 24.8.2020 | ד' אלול התש"פ ראשון, 23 אוגוסט 2020 00:12
דף עדכון 309 | 17.8.2020 | כז' אב התש"פ ראשון, 16 אוגוסט 2020 23:52
דף עדכון 308 | 10.8.2020 | כ' אב התש"פ ראשון, 09 אוגוסט 2020 00:44

שותפים ותורמים של מועצת המכינות

כל מה שחשוב, חדש ומעניין בעולם המכינות!

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו עדכונים אישיים לדוא"ל שלכם.