חדשות ועדכונים

חדשות, הודעות ועדכונים שוטפים ממועצת המכינות והמכינות הקדם צבאיות.

נפתחה ההרשמה לשנה הבאה במכינות! לפרטים לחצו כאן. להרשמה לחצו כאן. בהצלחה לכל המועמדים/ות!

דף עדכון 111 | 22.7.16 | ט"ז בתמוז התשע"ו

שישי, 22 יולי 2016 05:34

הזמנה חשובה!

ביום שני הקרוב י"ט בתמוז התשע"ו, 25.7.16 נתכנס בשעה 16:30 בלטרון (ראשי ומנהלי מכינות ראשי שלוחות ומטה המועצה בלבד) לדיון חברים פנימי שבו יציג הרב יגאל את עמדתו ודבריו וכל מי שיש לו מה לאמר יאמר, כשהנושא הכללי שנראה לי כמרכז השיחה  הוא:
איך מנהלים את השותפות בעולמנו (צבא, חברה, מדינה מועצה)  בעידן ובמצב של שתי השקפות עולם מנוגדות, ובכלל זה מהם כללי השיח והאמירה הלגיטימיים.

המעוניינים מתבקשים להודיע לתותי או לי מראש, מי שלא נמנה על קבוצת המוזמנים לא יכול להשתתף.
אין להקליט את השיחה ואין לדברר אותה לתקשורת, על מנת לאפשר שיחה חופשית. אם תהיה הודעה כלשהי מוסכמת בסיום הפגישה  נפרסם אותה).

מועד סיום משוער 20:00.

להתראות!

שבוע טוב חברים וחברות!

עולם המכינות הקדם צבאיות טולטל עמוקות ונמצא תחת סערה גדולה, בעקבות נאומו של חברינו הרב יגאל לוינשטיין בכנס רבנים, נאום שתחילה הופץ קטע ממנו ברשתות החברתיות ולאחר מכן הנאום כולו.

בעולם שלנו של מועצת המכינות והמכינות, עולם מורכב מקצוות וניגודים המבקשים לזקק את התחומי ההסכמה לפעילות משותפת ולנהוג כבוד בתחומי אי ההסכמה, הטון של הדברים והביטויים המעליבים ששובצו בנאום פגעו באופן אנוש בכללי השיח המקובלים אצלינו, והביא בין השאר לדרישה החד משמעית של בוגרינו להתייחס לדברים. ואכן בשונה ממה שחשבו חלק מראשי המכינות בתחילה לא ניתן להכיל את האירוע לעבור עליו לסדר היום ללא הבעת עמדה.

הדברים וגם הסגנון שבו נאמרו דברי הרב יגאל עוררו ביקורת קשה ורב מימדית ולמעשה הקימה עליה "קואליציה" נדירה שבו שרי הביטחון החינוך והחכים מימין ומשמאל מגנים את הדברים, משרד הביטחון וצה"ל נוקטים בבירור מטעמם, ובתוך הציונות הדתית עצמה קמו קולות ומתקיים ויכוח עז על הדברים וסגנונם.

אצלנו ראשי וצוותי המכינות הכלליות ובוגרי המכינות (לא רק הכלליות) התגובה משלבת במינון שונה מאדם לאדם: כעס, תדהמה, כאב וצער גדול, וסימני שאלה.

לרב יגאל לוינשטיין (שלמען הגילוי הנאות יש לו חלק מכריע בהחלטה להקים את מכינת רבין כמו בסיוע להקמת מכינות חילוניות וכלליות נוספות ושהוא בן שיח וחבר שלי חצי יובל) מניות חשובות ומרכזיות בהקמת עולם המכינות בכלל והשותפות בה בפרט.

דווקא בגלל מיקומו המרכזי הזה ביקשתי ממנו ואני סבור שהוא מחויב בכך, להבהיר את דבריו ועלינו כמועצה החובה לקיים דיון פנימי עמוק ללא רעשי התקשורת הפוליטיקאים והרשתות החברתיות. דיון גלוי נוקב וישיר- לקבוע איך מנהלים שותפות ומה האחריות שיש לכל אחד מאיתנו גם כשאנו מדברים מדם ליבנו.

בד בבד חשוב "לא לשפוך את התינוק עם המים". שמה של מכינת בני דוד בעלי הולך לפניה והיא איננה זקוקה לפיאור ותיאור- זכויותיה רשומות במקומות רבים בארץ הזו ולצערינו גם בחדר הזיכרון במכינה.  פגיעה במכינה בגלל דבריו של הרב יגאל לוינשטיין אינה נראית לי חלק משדה המשחק הלגיטימי במשטר דמוקרטי. אני מאמין גדול שהדרך הנכונה לטפל בקשיים מצוקות משברים ו"מוגלות" היא דרך השיחה הלימוד וגם ההתנצלות ובקשת המחילה כשהיא נדרשת ומוצדקת שהרי איש מאיתנו אינו רוצה חלילה לפגוע בזולת בוודאי לא בשותפים או בחניכים ובוגרים ואין איש מאיתנו אינו חסין מטעויות.

ובנוסף לכל הסערות יש גם עבודה והיא נמשכת גם בימות הקיץ החמים והסוערים הללו: השבוע התכנסו רכזי הבוגרים למפגש סיכום, יום עיון (ובו קרוב ל 40 משתתפים!) בנושא המשך שילוב מוצלח ונרחב של יוצאי אתיופיה במכינות התקיים בלטרון, וכמו כן נערך סמינר שלישי של משתחררים במכינות הכלליות.

כדי לתת משקל ראוי לדברים החלטנו שמלבד עדכון התאריכים ותזכורת נוהלית אחת, יוקדש כל העדכון לדברים שכתבו ואמרו ראשי המכינות. הדיווח על האירועים השוטפים שהתחוללו בשבוע זה יוכנסו לעדכון בשבוע הבא.

קריאה משמעותית!

מה בגליון:

עדכון תאריכים של פגישות, ימי עיון ואסיפות

25.7.16 – 16:30 – 20:00 – שיחת ראשי מכינות בהשתתפות הרב יגאל.

2.8.16 – מפגש ראשי המכינות התורניות.

במרכז חיבה בירושלים רחוב הרב הרצוג 75.

– 12:00 התכנסות וארוחת צהריים קלה.

– 12:30- הרבצ"ר הרב רפי פרץ-סקירה על הנעשה ברבנות ושיח פתוח על התהליכים בצה"ל.

– 14:00- מנחה.

– 14:15- הצגה ודיון על תפקידו של אסף שור כרכז המכינות התורניות במועצה.

– 15:00- דיון בסוגיות שונות שביקשו ראשי המכינות להעלות( הנושאים יפורטו בהמשך).

– 16:30- סיום משוער.

נא לאשר הגעה בהודעה לאסף שור 0526251559

יש חנייה במקום.

4.8.16 אסיפה כללית חגיגית

IMG 20160722 WA0023

תאריכי ההשתלמויות בבית אבי חי לתשע"ז – לצוותי מדריכי מכינות החכ"ם

– 17/8

– 7/11

– 16/1

– 6/3

– 9/5

תזכורת

מכינות שטרם שלחו את הרשימה של תלמידים לסיוע כלכלי במסגרת פרויקט המלגות של הקק"ל: נא לעשות זאת עד 31.7.16, אין הארכות.

מכתבים של ראשי מכינות בעקבות דבריו של הרב יגאל לוינשטיין

מכתבו של ראש מכינת עין פרת דוד נחמן לבוגרי המכינה

בוגרות ובוגרים יקרים,

אינני מהנוהגים להגיב על כל סערה ציבורית המתרגשת עלינו, וברוך השם יש לנו רבות כאלה… גם בנוגע לדבריו של הרב יגאל לוינשטיין ביחס ללהט"בים בסוף השבוע שעבר חשבתי שאין צורך להגיב. וכי יש צורך שאומר שזו לא דרכנו? וכי לא ידענו שיש דעות כאלה בעולם, ושאנחנו לא שם? הדברים הלא ברורים מאליהם, ומה צורך יש שאצטרף למקהלת המגנים ואומר את המובן מאליו?

יש בי גם רתיעה מפני תרבות הפוסטים והלייקים, תגובות-המחץ והתגובות שכנגד, מפני השיח הציבורי ההולך ומתלהט, ההולך ומתחדד, מפני סערות שמלבות את עצמן וסוחפות את כולם בגל עכור של התנצחות שיש בה מעט מאוד הקשבה. דרכנו החינוכית אינה נמדדת בתגובת-מקלדת בנויה לתלפיות לכל אמירה שאנו חלוקים עליה – והלא יש רבות כאלה כל הזמן – אלא בבנייה איטית ועמוקה של דרך חיים שיש בה אמת ושלום ומורכבות והקשבה, אהבת חינם ועשיית טוב.

אולם רבים וטובים העירו לי במהלך היום שחלף ששתיקה במקרה כזה, אשר מותירה דברים מסוימים תלויים בחלל ללא מענה, כמוה כהודאה, וכי חובתי לומר באופן גלוי וברור את עמדתי, המבטאת את דרכה של מכינת עין פרת.

הקשבתי אפוא היום קשב רב לנאומו המלא של הרב יגאל. דבריו על הלהט"בים היו רק סעיף אחד בתוך נאום מסודר ומתוכנן, המהווה קריאת קרב כנגד מגמות שלדעתו הולכות ומשתלטות על צה"ל בהובלת חיל החינוך. ואכן תפיסת העולם שהוצגה שם מחייבת מענה.

אקדים ואומר שיש בי הערכה גדולה למכינת עלי ולעומדים בראשה. כל עולם המכינות מקצה לקצה שמח והצדיע השנה לרב אלי סדן שקיבל פרס ישראל על מפעל חיים. יש הרבה מה ללמוד ממכינת עלי ומרבניה. אולם בסוגיות מסוימות פעורה בינינו תהום של ממש ונאומו של הרב יגאל חידד אותן מאוד.

אקדים ואומר את המובן מאליו. בנקודה אחת חצה הרב יגאל בנאומו קו אדום, ואיני מבין איך הוא – איש חינוך ותיק – נכשל בכך. הכינוי "סוטים" כלפי כל בעלי הנטיות ההפוכות באשר הם, ובתוכם צעירים כה רבים, ובתוכם גם תלמידיו, אנשים יקרים, אהובים, רבים מהם קרועים בנפשם, שהדבר האחרון שניתן לומר עליהם הוא שהם "סוטים" – מהיכן הגיע חוסר הרגישות המשווע הזה? ובפרט שידוע לכל שההתייחסות הזאת כשלעצמה דיה לסחוף אחדים מהם לעבר מעשים אובדניים? לכך לא יועיל דבר זולת התנצלות כנה ועמוקה שיש בה הבנה אמיתית ונטולת שיפוט מוסרי לנפשם ולנטייתם המינית של אנשים יקרים אלו!

אולם כאמור לעיל, התבטאות אומללה זו של הרב יגאל הייתה רק סעיף אחד בתוך נאום מתוכנן שכולו "הסרת הכפפות" ומעבר להתקפה, למעשה קריאה למלחמת-תרבות, שלטענתו כבר מתרחשת ממילא ופשוט הגיע הזמן להפסיק להתעלם ממנה. ואני שומע את דבריו כלא מאמין. הרב יגאל לוינשטיין, ראש מכינת עלי, שעל דגלה חרוט לכאורה אידיאל ההשתלבות בכלל ישראל, מדבר על צה"ל כאחרון ה…חרדים! כביכול צה"ל הוא סכנה לנשמתם ולאמונתם של המתגייסים הדתיים ו/או הלאומיים… קצין חינוך ראשי מוצג כדמון זר שמוביל תפיסת עולם מסוכנת… הקצונה הבכירה בצה"ל מוצגת כעדר שמוחו נשטף בערכים ליברלים ופלורליסטים (רחמנא ליצלן!), כביכול אין ביכולתם להתמודד באופן בוגר ואחראי עם טענתו של כריסטופר בראונינג בספרו "אנשים רגילים", או להקשיב לנרטיב הפלסטיני ועדיין להאמין בצדקת הדרך… הרב יגאל – מה אמורים לחשוב שומעיך-חבריך מצה"ל? מה פשר הזלזול הזה באינטליגנציה שלהם? והאינך מכיר אותם?  זה החבר'ה שלך, שלנו! אתה שירתת איתם, תלמידיך הם חלק בלתי נפרד ואף מוביל בחבורה הזאת, זה צה"ל שלנו, זו החברה הישראלית על שלל גווניה, מורכבותה ופניה. מנין צצה הגישה הזאת של זרות, איום, סכנה?

הטענה בדבר ה"סכנה" של "השתלטות" גורמים "רפורמיים" (?!) או פוסט ציוניים על הצבא, היא תמונת ראי של הטענות הנשמעות משמאל כלפי תופעת ה"הדתה" בצבא ו"השתלטות" הדתיים ובהם בראש ובראשונה בוגרי עלי על הצבא. אלה כמו אלה טענות הבל של גורמים "חרדים" – חרדים מפני כל דבר שהוא לא הם, מפני השונה, מפני מה שמאתגר את תפיסת עולמם החד מימדית. במקום לעמול ולבנות את המכנה המשותף מתוך שיח של כבוד והקשבה (וזה קשה!), פוסלים את האחר ומקדשים מלחמת תרבות (וזה הכי קל…).

טוב שיש מחלוקות, מותר להתווכח, אבל לא זו הדרך. התפיסה לפיה יש אמת אחת בלבד והיא אצלי, הפסילה-מראש של כל הלך רוח אחר,  המחשבה שה"יהדות" היא בדיוק רק מה שאני וחוגי הצר מייצגים, וכל המגוון הרב של אורחות חיים יהודיים עשירים, כנים, מחפשים ומתחדשים, ראוי לבוז, אינה מובילה לשום מקום קונסטרוקטיבי. היא מבדילה, דוחה, מגביהה מחיצות, ובסוף גם גורמת לכך שאולי דבריך, הרב יגאל, ערבים לחוג שומעיך המצומצם והמהנהן בהסכמה, אך הופכת אותך ואת בית מדרשך ללא רלוונטי עבור חלקים נרחבים בציבור הישראלי ובעם היהודי. וכל כך חבל שכך!

חבל שכך, מפני שיש לכם מה להשמיע. ראוי ונכון לקרוא תיגר על הלכי רוח מסוימים, אבל ריבונו של עולם, בדרך של כבוד ובשפה של הישראלים! כשאתה קורא ללהט"בים סוטים, אף אחד, וגם לא אני לא מוכן להמשיך להקשיב לך. לעומת זאת, אם היית אומר שיש לך ביקורת על כך שהשיח הלהט"בי מביא למרחב הציבורי חשיפה בוטה מדי של תכנים מיניים שהצנעה יפה להם, או שאתה מודאג מניפוץ ערך המשפחה המסורתית והפיכתה לעוד אפשרות מיני רבות אחרות, היה מתעורר דיון של ממש ודבריך היו נשמעים; ואם אינך מוכן לכבד את אלה ששירות נשים או שירת נשים חשובים להם, היאך אתה מצפה שאחרים יכבדו את הדברים שחשובים לך? יש כאן חד צדדיות כל כך מקוממת!

אנחנו בעין פרת נמשיך לחתור לאמת שיש עימה מורכבות, לשיח ולהקשבה, לחיפוש אחר המשותף והמאחד, לאהבת ישראל ולאהבת כל האדם באשר הוא אדם.

ירון יצחק מכינת מלח הארץ

ספר מורה נבוכים, חלק ראשון, פרק ב', עונה הרמב"ם על שאלה מעניינת. כיצד יתכן שאדם וחוה המרו את פי אלוהים והעונש שהם קיבלו היה "והיו יודעי טוב ורע"? איך יכול להיות שכעונש הם קיבלו תובנה שלא היתה להם קודם לכן? לא אלאה אתכם בתשובה המורחבת אבל בתמצית העניין: אדם וחוה נוצרו בצלם אלוהים. הם היו מחוברים לגמרי לבריאה ולבורא. הם לא התנהלו בעולם של טוב ורע אלא בעולם של אמת ושקר. עולם של ידיעה. בעקבות חטאם החסיר להם אלוהים את הידיעה והחסר הזה התמלא בשיפוטיות של טוב ורע. כשאדם בור רואה ליקוי חמה הוא יכול לתת פרשנויות שונות ומשונות ולקשר את האירוע להתנהגותו הפרטית או להתנהגות חברתית. במיוחד אם הוא חושב שהוא במרכז העולם. כאשר אדם יודע אסטרונומיה, ליקוי החמה מאבד ממושגי הטוב והרע והופך להיות עניין של עובדות. בסיכומו של עניין, בני האדם ממלאים את חוסר הידיעה שלהם בשיפוטיות. בעיני (כאן אני כבר לא מביא מדברי הרמבם) ככל שאדם שיפוטי יותר, הדבר מעיד על בורות גדולה יותר.

אני אדם חילוני המאמין באלוהים מסויים. לא זה של הדת אלא יותר קרוב לזה של שפינוזה. ברור לי שיש כח גדול מאיתנו בעולם הזה הקושר את כל ההתרחשויות בו לאירוע אחד ויחיד. מצד שני כואב לי לראות אנשים המתיימרים לדבר בשמו. אין חטא גדול יותר בעיני מאשר לנסות לייחס לו תכונות, דעות, כללים, ובעיקר שיפוטיות אנושית. אפשר לפתוח ולדבר על תופעת ההומוסקסואליות. אפשר לדון בה בהמון מישורים, אבל מהרגע שיגאל לוינשטיין בחר במילה "סוטים" הוא הכניס שיפוטיות לתופעה שהיא לגמרי חלק מהבריאה. אני יכול לדבר על דת ועל אנשים דתיים. על הצורך באמונה, בחוקים, מנהגים והלכה, ועל הצורך להרגיש ייחודי בעולם. הדיון שלי ישתנה ברגע שאפסיק לקרוא להם דתיים ואתחיל לקרוא להם "חשוכים". אז כבר לא יהיה להם מקום בעולם שלי והמסר שלי יהפוך להיות אחר. אני מניח שיש מי שיכול היה לתת בדיוק את אותה ההרצאה ולהחליף את המילה "סוטים" במילה "חשוכים" ואז נושא ההרצאה היה משתנה לחדירת הדת לשורות הצבא.

דתיים לא חשוכים בעיני. כל אחד מאתנו נאחז באמונות. מכיוון שכל כך הרבה מהן סותרות אני יכול רק להניח שהרבה מהן הן אמונות שווא. רוב האנשים שאני מכיר מחזיקים באמונות סותרות בינם לבין עצמם. הדבר היחידי שזה אומר הוא שיש בעולם הזה הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים להבין ולהכיל. רובנו בקבוצה הזו עשינו את הבחירה להתמקד בטוב ובעשייה החיובית. כואב לנו בבטן לראות מישהו כל כך קרוב אלינו בעשייה פוגע באופן כל כך בוטה ועיוור בקבוצות שלמות של אנשים שחלקם חברים שלנו, בני משפחה שלנו, משרתים בצבא שלנו או פשוט אנשים טובים שלא מגיע להם יחס כזה.

אני מגנה בחריפות את הצורה, אני מגנה בחריפות את המסר, אני מגנה בחריפות את היומרה והיוהרה.

אני מאחל לקבוצה הזו להמשיך ולהתמקד בעשיית הטוב ומאחל לעם ישראל ימים יפים יותר.

תקציר מדברים שכתב הרב זאב שרון בהתכתבות של ראשי המכינות

במסקנות ועדת החקירה של עם ישראל נכתב במקורות ששני דברים הביאו לחורבן האנושות. גזל ועריות. כלומר תאוות הממון ותאוות המין. אנחנו נלחמים כולנו היטב בשחיתות הממונית והשלטונית אבל בסוגיה של ההפקרות המינית אנחנו בכיוון ההפוך שיביא להתרסקות החברה.

על זה צעקו עד כלות  נביאי ישראל. ועל שני הדברים הללו חרבו כל תרבויות העולם העתיק. חוץ מעם ישראל. לכן אסור להתבלבל מכל הרוחות שנחשבות. זה טירוף מערכות. משפחה זה אבא ואמא וילדים. לא אבא ופאפי ולא אמא ומאמי. השתגענו..

אירופה נמצאת היום בתהליך של הכחדה דמוגרפית. זה נתון. תפיסת השפחה וחשיבות ויתור על מימוש הפרט אל מול הערך של היחד המשפחתי נשחק. לכן לא מתחתנים וגם אם כן  כמעט ולא יולדים. על זה בונה העולם המוסלמי הקיצוני.

דרך הטבע הנורמאלית היא הישרדות מתוך המשכת המינים. מכיוון שמערכת יחסים בין שני גברים שתי נשים(….) זה לא נורמאלי. לכן זה נקרא סטיה מדרך הטבע.

היום הגענו למצב שלא מוכנים לדבר על זכויות הילד. שכל מחקר פסיכולוגי פשוט מראה שצריך דמות אבהית ואימהית. אבל נו זה לא פולטקיקורט

זו לא בעיה של סובלנות השאלה היא האם החברה מוכנה להכיר בזה כנורמאלי. מהרגע הזה לא נוכל לתקן. היום כבר מציעים לכתחילה להתנסות בכל האפשרויות המיניות לפני שמחליטים מי ומה אתה. זה יגיע גם למערכת החינוך. אם הכל מותר אז הכל מותר. אין גבולות. על זה במאבק ולא על קבלת האחר והשונה.

זה בדיוק הדיון. האם בשם הפתיחות והסובלנות צריך לקבל כל דבר וכל תופעה. ולחידוד העניין. אם יקום מועדון חברים (ויש דברים כאלה בעולם) שמגיעים לשם זוגות נשואים בהסכמת כל הצדדים כדי לבצע חילופי זוגות. האם אני אביא אותם למכינה לייצג את תפיסת עולמם? זה מעשה נורא שנקרא במקורות ישראל מעשה תועבה. אז שיפסיקו אחת ולתמיד בשם הפתיחות הקידמה והסובלנות וקבלת האחר לקדש כל מעשה פסול ומעורר חלחלה. יש אנשים עם תפיסת עולם שקצה נפשם לאן הולכת החברה שלנו. ומותר להם להגיד את זה.

אני לא פוגע לא מעליב מקבל מכיל  אבל יש לי דעה ברורה. שהתופעה הזו משנה את פני המרחב הציבורי ומנסה לשנות את הגדרת המשפחה. מותר לי לנסות למנוע את הדבר. כמו שאם הייתה החלטה לפרסם בגלוי חוצות תמונות ערום של אנשים. שהאדם הפרטי יעשה ברשות הפרט שלו מה שהוא רוצה. יצאת לרחוב שאני גם הולך בו מותר לי להתנגד במלוא החריפות.

אני לא רואה באנשים האלה רשעים דמונים הם אנשים טובים וישרים כמו כל אחד אחר. שוב זו לא הבעיה בכלל. התייחסות החברה מערכת החינוך הסוגיה המשפטית זה לב הדיון כאן. לחברה לא רק מותר לקבוע עמדה בשאלות הללו אלא חובה. ולי כמו לכל אחד אחר יש עמדה. אי אפשר לבקש ולהכשיר כל דבר בעולם בשם פתיחות והכלה. לצערנו אנחנו הולכים לעבר התהום הפעורה הזו.

הרב יגאל לא מדבר בשמו. זה כתוב בתורתו של הקב“ה. זו שניתנה בסיני. ברור שאם הקוד המוסרי שלך אחר תגיע למסקנות אחרות. אבל זה הקוד המוסרי של עם ישראל מאז שיצאנו ממצרים. ויש מי שחושב שטוב לחזור לשם. למה שנקרא בלשון חז“ל מט שערי טומאה. שיבושם לו. ויש מי שלא רוצה. יש מי שחושב שיותר משישראל שמרו את השבת השבת שמרה על ישראל. ויש מי שחושב אחרת. אחרי 1948 שנות גלות חזרנו בדיוק כדי לעשות את הברור הזה כאן כולנו ביחד. לקח לעם ישראל 480 שנים קשים ונוראים של ברורים עד שדוד המלך כובש את ירושלים ובנו בונה את בית המקדש. אנחנו רק 68 שנים אחרי גלות כמעט אין סופית ואנחנו בלב הברור הזה.

התייחסויות שמריהו ואסף ראשי מכינת אדרת לאירועים האחרונים

חברים יקרים,

מכינת אדרת היא בית מדרש ישראלי. מקום שמבקש ליצור מנהיגות מתוך אחריות משותפת על גורלה של החברה הישראלית. בית המדרש שלנו מכיל את מגוון הקשת הפוליטית והדתית בישראל, ופועל על מנת לאחות קרעים ולגשר על פערים.

כארגון חינוכי, אנחנו צועדים על חבל דק ועדין. לאורך כל הדרך גבולות הסובלנות והפלורליזם מאותגרים מכל כיוון, ואנחנו מתבקשים פעם אחר פעם להמשיך ולפלס את הדרך אל המאחד.

לעיתים רבות אנו נחשפים לאמירות קשות שפוגעות במרקם המשותף,  ולאחריהן תגובות נזעמות והצהרות שמלבות את הענין יותר ויותר. מכאן, בעזרת התקשורת והרשתות החברתיות,  לא נותר לך אלא לבחור צד ולמצוא עצמך צועק בכל הכח בעד או נגד..

אנחנו מצרים על כך מאד ומבקשים להרגע, ולמרות הכעס וחוסר ההסכמה, להאבק על שיח מכבד. בימים אלו, יכול להיות שהמאבק החשוב ביותר הוא על התקשורת הפנימית בין המגזרים השונים.

הכי קל להרוס, לערוף ראשים, או לתלות בכיכר. אנחנו מבקשים להתאמץ ולבנות, לחזק ולחבר. להעביר ביקורת חריפה ומגנה, אבל לשמור על עצמנו ממלחמת אחים.

אנחנו חושבים שאין מקום לאמירות הבוטות והלא ראויות של הרב יגאל לווינשטיין. לא בחברה הישראלית וודאי לא במסגרת המכינות. מכינת אדרת שמה לה למטרה לקדם את זכויות האדם וערכי השוויון במדינת ישראל ובכלל זה קהילת הלהט"ב.

אנו מאמינים ביכולתנו להתגבר גם על האירוע הזה מתוך שותפות ושיח מכבד.

התייחסות יניב מזומן ראש מכינת לכיש

מרגע שפורסמו הדברים של הרב יגאל לוינשטיין מראשי מכינת עלי, בהיותי ראש מכינה, לא מפסיקים להגיע אלי בקשות התייחסות לדבריו. בתחילה כתבתי כך, התגובה שלי היא :

שלא צריך להגיב לכל דבר.

פייסבוק, ווצאפ, ועוד ועוד. יש אמירת דעה של אדם או אישיות ציבורית בעניין שהוא ומיד מתחיל מבול של תגובות הרבה פעמים זה שטחי ומשעמם. ולא בהכרח דיון כן ועמוק. הלא כן ?

אנחנו לא מחנכים, ולא מתחנכים בפייסבוק. מחנכים בכיתה בשיחה בלימוד. קבעתי עם תלמידי שנלמד את הדברים. חשבתי להסתפק בכך.

זה לא השיב את נפשם של השואלים והפונים בטענה שזו זירה הציבורית שדורשת התייחסות שיש לנו תלמידים בצבא שאמנם מכירים את תפיסת העולם, אבל רוצים לשמוע עכשיו דעה כאשר הבית בוער ובעולם שלנו גם חוסר תגובה היא תגובה.

חז"ל מלמדים אותנו כך "חכמים הזהרו בדבריכם" מוטלת על מחנכים אחריות גדולה, גם על אנשי ציבור. כאשר משמיעים דעה או עמדה ודאי צריך לשקול את כל ההשלכות שלה. התורה מכירה בקיומה של משיכה  של נטייה הומוסקסואלית. בכל התייחסות לעניין אני חושב שצריכים לעמוד לנגד עניינו אותם נערים ונערות צעירים ששומעים את הדברים, ולכן נדרשת רגישות יתרה, אנחנו יודעים כי התמודדות עם נטיה מינית שונה היא גורם  לאובדנות בקרב בני נוער דתיים.  ולכן אין מקום להשתמש  במילים פוגעניות כמו 'סוטים' שאר מיני כינויי גנאי בהתייחסות להומואים ולסביות. ההלכה גם אוסרת חילול שבת, אכילה של טרפות ועוד עבירות חמורות שבתורה. לא כולם הולכים בדרך של שמירת מצוות.

ההלכה היהודית אוסרת יחסי מין הומוסקסואליים, אני לא מכיר אפשרות כנה אחרת להבין אותה, ההלכה אינה אוסרת על נטייה כלשהי. ההלכה כדרכה מתייחסת למעשים. יש שומרי מצוות שמוצאים בעצמם נטייה הומוסקסואלית, ובוחרים להשאר נאמנים להלכה. זו אינה בחירה פשוטה אבל היא קיימת.

רבני עלי העמידו תלמידים רבים עם אחריות ומחויבות לצבא ולחברה. הם זכו ובצדק, להערכה ואהבה רק השנה זכה הרב אלי סדן בפרס ישראל על מפעל חיים. אז יש לי עוד בקשה שהיא מאוד לא פייסבוקית, אל תשחירו את הרב יגאל לווינשטין או את מכינת עלי, אפשר לא להסכים, אפשר לחלוק ציבורית וחינוכית, אבל הם יעשו ויעשו הרבה בשביל עם ישראל.

יכול להיות שהצלחתי לעצבן את כולם בדברים הללו, יכול להיות שיהיו מי שיזדהו, על כל פנים זו הדרך שקיבלתי מרבותיי.

כנס המשתחררים של המכינות התורניות

בכנס שנערך השבוע השתתפו מקצה לקצה כ 80 בוגרים ובוגרות של 10 מכינות.

פירוט מלא ישלח בעדכון הבא. יישר כוח!

IMG 20160722 WA0039 1024x576

מפגש סיכום של פורום רכזי הבוגרים

כ- 26 רכזים ורכזות מהמכינות הכלליות והתורניות. היה מפגש מצוין, פירוט מלא ישלח בעדכון הבא.

IMG 20160719 WA0016 1024x768

יום העיון לשילוב צעירים יוצאי אתיופיה במכינות

ביום העיון שהתקיים השבוע בלטרון הצגנו את הפרויקט לאורך השנה. כ-40 משתתפים ומשתתפות הגיעו ליום העיון המצוין, אותו הובילה סמדר דולב, רכזת הגיוס המשותף שלנו. תודה רבה לקרן לידידות על השותפות. בעדכון הבא נצרף את הסיכום המלא.

IMG 20160722 WA0082 1024x576

עדכונים חדשים ומומלצים באתר

חדשות מומלצות מהתקופה האחרונה

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

דף עדכון 221 | 29.10.2018 | כ' חשוון ה'תשע"ט ראשון, 28 אוקטובר 2018 10:27
דף עדכון 220 | 21.10.2018 | י"ב חשוון ה'תשע"ט ראשון, 21 אוקטובר 2018 13:06

עדכונים חדשים לפי זמן הפרסום

ממתק לשבת - פרשת ויצא שישי, 16 נובמבר 2018 15:14
ממתק לשבת - פרשת תולדות חמישי, 08 נובמבר 2018 12:46
ממתק לשבת - פרשת חיי שרה שישי, 02 נובמבר 2018 09:25
ממתק לשבת - פרשת וירא שישי, 26 אוקטובר 2018 11:08
ממתק לשבת - פרשת לך לך שישי, 19 אוקטובר 2018 07:47
ממתק לשבת - פרשת נח חמישי, 11 אוקטובר 2018 11:07
ממתק לשבת - פרשת בראשית שישי, 05 אוקטובר 2018 10:55
ממתק לשבת - יום הכיפורים שני, 17 ספטמבר 2018 21:34
ממתק לשבת - פרשת וילך חמישי, 13 ספטמבר 2018 22:27

שותפים ותורמים של מועצת המכינות