על חירות וחינוך– מספרים את הסיפור שלנו / יניב מזומן – מכינת מיתרים לכיש

שישי, 26 אוגוסט 2016 08:23

על חירות וחינוך– מספרים את הסיפור שלנו / יניב מזומן – מכינת מיתרים לכיש

במרכז של חג הפסח עומד סיפור בין דורי על יצאת מצרים, זה הסיפור שלנו. התורה מצווה את ההורים להעביר לילדיהם את המורשת הקולקטיבית של העם היהודי: "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר, בעבר זה עשה לי ה' בצאתי ממצרים" (שמות י"ג ח'), אנחנו עם שמספר סיפור המעצב את הזהות שלנו. המשפחות מתכנסות לסעודה טקסית שבמהלכה מנסים להגיע אל ליבם של הילדים כל אחד לפי התכונות שלו. ההגדה מחלקת את הילדים לארבעה טיפוסים החכם, התם, זה שאינו יודע לשאול והרשע, לכל אחד מילדים הללו צריכים ההורים, להעביר את הסיפור בדרך המתאימה לו. הורים נדרשים להיות גם מחנכים להבין את התכונה המיוחדת של הילד שלהם כדי להגיע אליו עם סיפור יציאת מצרים. סיפור היציאה לחירות ממצרים אינו רק סיפור על אירוע לאומי מהעבר שלנו חז"ל בתלמוד אמרו כי: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" ( פסחים קטז ע"ב). חז"ל מבקשים מהאדם לעבור תהליך פנימי של מסע פרטי של יציאה מעבדות לחירות, ברבדים האישיים והסובייקטיביים ביותר של נפשו. על כל אדם, בכל דור, למצוא משמעות מיוחדת לאירוע המכונה "יציאת מצרים", לפי ההקשר ההיסטורי והתרבותי של התקופה בה הוא חי ולצאת לחירות על פי המשמעות האישית שיש לה עבורו . כך כותב רבי יהודה אריה ליב אלתר, הרבי מגור בספרו שפת אמת:

"בכל דור יש יציאת מצרים לפי עניין הדור , וכל זה היה בשעת יציאת מצרים . וכפי אמונת האדם כאילו יצא , נתגלה בחינה זו ומרגיש מיציאת מצרים של עתה ויוכל לצאת כל אחד ממצר שלו . " (שפת אמת  ויקרא)

הערכים המנחים את ליל הסדר, האירוע המרכזי של חג הפסח, הם חינוך וחירות, אני מבקש לטעון כי שני הערכים הם חלק של אותו רעיון, היכולת של האדם לחיות חיים של חירות תלויה במידה רבה בחינוך. בעולמו הפנימי של האדם חינוך אמיתי מאפשר לאדם להכיר לעומק את האישיות המיוחדת שלו, כך חלק מהפרשנים הבינו את הפסוק "חנוך לנער על פי דרכו" (משלי כ"ב ו'), האדם יוכל למצוא את דרכו המיוחדת ולפתח את עצמיותו בעזרת החינוך שהוא מקבל. גם בהיבט המעשי החינוך מפתח את היכולות של האדם ומאפשר לו אתה הבחירה מה היא הדרך שבה הוא רוצה לממש ולהגשים את יכולותיו.

בליל הסדר ההורים לא מתחילים לספר את סיפור יציאת מצרים לפני שהשאלה מתעוררת אצל הילדים, לכן ההגדה דורשת לעשות פעולות מכוונות שנועדו לעורר את הילדים לשאול ולהקשות "מה נשתנה הלילה הזה ?" ובעקבות השאלה ההורים נדרשים להסביר לילדיהם על מהות החג. בקבלה נדרש את שם החג פסח במילים פה – שח, והמצה שנקראת לחם עוני נדרשה לחם שעונים עליו – מלשון מענה. הגאולה היא היכולת לדבר, היכולת של האדם לגלות את אשר על ליבו בשיח הבין דורי, הגלות לעומתה היא חוסר היכולת לתקשר, נאמרות מילים אבל המילים לא מצליחות לגעת הן ריקות מתוכן.

ברעיון החירות האישי והלאומי מחוברים ונוגעים אחד בשני, כבר מהתיאור בספר שמות, כאשר משה מגיע לבני ישראל ומבשר להם כי מתחיל מהלך של גאולה ויציאה לחירות הם לא נמצאים מצב שבו הם מצליחים לקבל את דבריו של משה "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה", (שמות ו' ט' ) העבדות אינה רק מצב מעמדי חיצוני פוליטי אלא היא גם מצב נפשי. הפסוקים מגלים לנו שזו מדיניות מכוונות של פרעה השליט העריץ שלא מאמין ברעיון החירות ורוצה לשעבד את בני ישראל, האסטרטגיה שלו היא ליצור מצב שבו לבני ישראל לא יהיה פנאי והם לא יוכלו 'להרים את הראש', לכן הוא נוקט בגישה של "תכבד העבודה על האנשים ויעשו בה ואל ישעו בדברי שקר" (שמות ה' ט' ) פרעה חשב לרמוס את רוח החירות על ידי עבודה קשה שלא מאפשרת את המחשבה החופשית ובכך לשבור את רוחם של העבריים, במידת מה פרעה מצליח בתכנית שלו, עד שמשה המנהיג של העבדים העבריים מתייצב מול פרעה המנהיג של האימפריה המצרית עם הקריאה 'שלח את עמי'. משה בא בשם רעיון החירות ומבקש להוציא את העם ממצרים, פרעה מסרב. רעיון החירות היא אחת המתנות של עם ישראל לעולם, הקריאה 'שלח את עמי' התגלגלה בעולם והיוותה סמל והשראה לעמים שבקשו לצאת לחירות. מרטין לותר קינג, מנהיג המאבק של לזכויות השחורים בארצות הברית, אומר באנגלית את המילים של משה רבנו "שלח את עמי" בשנת 1964 כאשר קיבל פרס נובל לשלום באוסלו הוא בדבריו את ההשראה שלו: "אנשים לא יישארו לעולם משועבדים… הכמיהה לחירות מגשימה את עצמה בסופו של דבר… המאבק העכשווי בארצות הברית הוא פרק מאוחר יותר באותו סיפור מתמשך של יציאת מצרים" יציאת מצרים אם כן היא אירוע מהפכני ומכונן לא רק לעם ישראל אלא לכלל האנושות, היא  ניצחונה של החירות ורוח האדם, ובלשנו של הרב קוק "יציאת ישראל ממצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו".

אני רוצה להודות לקרן מתנאל על כך שהם מאפשרים לנו לחנך לחלום ולפעול ברוח "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"

יניב מזומן 300x200

ארכיונים קשורים

שותפים ותורמים של מועצת המכינות